SUB Illust

Nákladní list CMR pro vnitrostátní dopravu

Země: Česká republika Štítky: Nákladní doprava Legislativa

CMR pro vnitrostátní dopravu je již k dispozici v e-shopu ČESMAD BOHEMIA.

Nákladní list CMR pro vnistrostátní přepravu

S účinností od 1. ledna 2019 se ustanovení v Úmluvě o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční nákladní dopravě (CMR) použijí obdobně ve vnitrostátní silniční nákladní dopravě na smlouvu o přepravě věci, práva a povinnosti při přepravě věci, náhradu škody vzniklé při přepravě věci a na odpovědnost jednotlivých dopravců při přepravě věci, k jejímuž provedení se spojilo několik dopravců.

Nákladní list bude i pro vnistrostání dopravu sloužit k prokázání vztahu dopravce k nákladu, jako doklad o uzavření přepravní smlouvy, jako potvrzení, že řidič/dopravce náklad skutečně převzal, v jakém stavu a obdobně jako jednoznačné potvrzení, že řidič zboží předal příjemci.

Používáním nákladního listu ve vnitrostátní dopravě se značně omezí případné následné reklamace a spory o škodách na zásilce.

 

Autor: Odbor informací
Aktualizováno: 20. 12. 2018

Komentáře

  • 1. Jana Zemanová

    Reagovat 14:00, 04.01.2019

    Dobrý den, prosím Vás, kdo je povinen vyplnit CMR - dopravce nebo dodavatel? Jana Zemanová

  • 2. Jana Zemanová

    Reagovat 14:00, 04.01.2019

    Dobrý den, prosím Vás, kdo je povinen vyplnit CMR - dopravce nebo dodavatel? Jana Zemanová

  • 3. Jan Medveď

    Reagovat 14:25, 04.01.2019

    Dobrý den, paragraf 9a zákona 111/1994 Sb. stanoví, že ustanovení úmluvy CMR se použijí obdobně ve vnitrostátní silniční nákladní dopravě na smlouvu o přepravě věci, práva a povinnosti při přepravě věci, náhradu škody vzniklé při přepravě věci a na odpovědnost jednotlivých dopravců při přepravě věci, k jejímuž provedení se spojilo několik dopravců. Ani v mezinárodní dopravě není stanoveno, kdo nákladní list vystavuje. Předpokládá se, že je to v zájmu jak odesílatele, tak dopravce a že tedy budou smluvní strany přepravní smlouvy na vystavení nákladního listu spolupracovat. Nákladní list je doklad o uzavření přepravní smlouvy, chybí-li nákladní list, má-li nedostatky nebo byl-li ztracen, není tím existence nebo platnost přepravní smlouvy dotčena. Tzn. je to stejné, jako v dopravě mezinárodní, nákladní list není nařízený, ale slouží jako velice dobrý a obecně uznávaný doklad o vztahu dopravce k nákladu. A zejména jako doklad o stavu nákladu v každém okamžiku manipulace, tzn. při předání dopravci a následně pak při předání příjemci. Nejde jen o nákladní list, daleko podstatnější je, že od 1.1. 2019 ve vnitrostátní dopravě platí ty části, ustanovení, úmluvy CMR, které se týkají uzavření a provádění přepravní smlouvy, odpovědnosti dopravce, reklamaci a žalobě a o přepravě prováděné postupně několika dopravci. Jan Medveď

  • 4. Leopold Francek

    Reagovat 15:54, 06.01.2019

    Dobrý den, je nutno vyplnit vnitrostátní nákladní list i v případě, že odesílatel i příjemce je jeden subjekt. Konkrétně je to přeprava dřeva v Národním parku Šumava z lesa na manipulační sklad. Do této doby byly vystavovány dodací listy NPŠumava s místem nakládky a vykládky, datem, m3, SPZ a podpisy. Děkuji za odpověď. L.Francek

  • 5. Jan Medveď

    Reagovat 09:58, 07.01.2019

    Reaguje na [4] Dobrý den, není rozhodující, že odesílatel i příjemce jsou ta samá osoba, ale určující je, jestli se jedná o přepravu pro cizí potřebu nebo o přepravu na vlastní účet. Tzn. pokud je uzavřená přepravní smlouva s dopravcem, dokladem o uzavření této přepravní smlouvy je nákladní list. Jan Medveď

  • 6. Petr Klevec

    Reagovat 13:05, 07.01.2019

    Dobrý den. Vyplněný vnitrostátní nákladní list je povinný, nebo doporučený doklad? V případě ignorace tohoto dokladu hrozí nějaké sankce? Jestli ano - podle jakého zákona? Děkuji za odpověď Klevec

  • 7. Jan Medveď

    Reagovat 14:30, 07.01.2019

    Reaguje na [6] Dobrý den, je to stejné, jako u dopravy mezinárodní. Přepravní smlouva spadá do práva soukromého, takže kontrola ze strany státních orgánů nemůže trestat neúplnost nebo dokonce nepřítomnost nákladního listu ve vozidle. Ale vzhledem k obsahu je nákladní list ideálním dokladem ke splnění povinnosti dopravce doložit a prokázat vztah k nákladu dle požadavku §3 zákona 111/1994 Sb., za jehož nesplnění hrozí dopravci sankce do výše 70000 korun. Bez ohledu na tuto hrozbu se ale dopravce (o zákazník) nepoužíváním nákladního listu zbytečně a dobrovolně zbavuje svých práv, resp. snižuje se právní jistota a šance v případě sporu mezi dopravcem a odesílatelem, zákazníkem.,

  • 8. Radek Drbal

    Reagovat 09:47, 08.01.2019

    dobrý den, chápu to správně, že pokud mám jednoho zákazníka, s kterým mám již léta smlouvu o přepravě, jedná se o rozvoz léků, nemusím již CMR řešit? Děkuji za reakci Drbal

  • 9. Jan Medveď

    Reagovat 12:29, 08.01.2019

    Reaguje na [8] Dobrý den, nerozumím, jak jste k závěru došel, jestliže platí pro vnitrostátní dopravu stejná jako pro mezinárodní, pravidla se nevztahují na přepravy prováděné v rámci poštovních úmluv, na přepravy mrtvol a na přepravy stěhovaných svršků. Předpokládám proto, že na ostatní druhy zboží včetně léků se vztahují. Jan Medveď

  • 10. Zdeněk Homola

    Reagovat 09:02, 09.01.2019

    Dobrý den, Je nutné tento dokument vystavovat i pokud je dodací list vystaven ve 3 kopiích ? A nebo nestačila by nějaká formulace či odkaz na daný předpis předepsat přímo do dodacího listu ? Děkuji za odpověď.

  • 11. Jan Medveď

    Reagovat 12:30, 09.01.2019

    Reaguje na [10] Dobrý den, mám obavy, že "dodací list" obvykle není dokladem o uzavření přepravní smlouvy. Jan Medveď

  • 12. Zdeněk Homola

    Reagovat 15:11, 09.01.2019

    Reaguje na [11] Takže jde to dát do objednávky na dopravu ?? Neb my asi jinak smlouvy neděláme.

  • 13. David Rychtera

    Reagovat 15:28, 10.01.2019

    Dobrý den, když jsme stěhovací společnost a vozíme osobní věci našich zákazníků (nábytek z bytů), převážně po Praze (ale i po celé ČR), kde nakládka i vykládka je u stejného majitele a nemáme vyloženě na každou dopravu zvláštní smlouvu (max jen potvrzení o stěhování v mailu, či jen telefonický kontakt se zákazníkem) Jsme povinni u každé jízdy, i třeba jen po Praze, vystavovat CMR? Děkuji

  • 14. Pavlína Hamplová

    Reagovat 14:32, 11.01.2019

    Dobrý den, prosím o informaci, jak by toto mělo být řešeno u přepravních společností jako PPL, DHL, TOPTRANS.... kdy vlastně zboží jde přes několik najatých dopravců než se dostane od odesílatele k příjemci, to by se měl nákladový list vyplňovat při každé překládce zboží? Děkuji

  • 15. Jan Medveď

    Reagovat 08:32, 14.01.2019

    Reaguje na [12] Dobrý den, můžete prosím specifikovat, co znamená "to dát do objednávky"? Objednávka je jedna věc, nákladní list je dokladem o uzavření přepravní smlouvy. Jan Medveď

  • 16. Jan Medveď

    Reagovat 08:34, 14.01.2019

    Reaguje na [13] Dobrý den, jestliže se jedná o přepravy stěhovaných svršků, domnívám se, že se na vás úprava §9a zákona 111/1994 Sb. nevztahuje. Jan Medveď

  • 17. Jan Medveď

    Reagovat 08:38, 14.01.2019

    Reaguje na [14] Dobrý den, z dotazu to nedokážu posoudit, nevím přesně, co znamená, že "zboží jde přes několik najatých dopravců". Může se jednat o přepravu, prováděnou postupně několika dopravci, potom by mělo platit, že je-li na základě jediné přepravní smlouvy prováděna přeprava postupně několika silničními dopravci, přejímá každý z nich odpovědnost za provedení celé přepravy; druhý a každý další dopravce se stávají převzetím zásilky a nákladního listu smluvní stranou za podmínek stanovených nákladním listem. Jan Medveď

  • 18. Benešová

    Reagovat 15:15, 15.01.2019

    Dobrý den, mám dotaz k článku 6 (Úmluva CMR)- Nákladní list musí obsahovat, bod h) hrubou váhu zásilky nebo jiným způsobem vyjádřené množství zboží. Splňujeme tento bod, pokud máme v nákladním listu definované zboží včetně počtu ks, např. sůl 1000g - 100ks nebo je nutné napsat váhu netto celkem za 100 ks? Děkuji.

Vložit komentář




Položky označené hvězdičkou * jsou povinné

Související informace:

Leden 2019

Po Út St Čt So Ne
31 3 4 5
8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 25 26 27
28 30 31 1 2 3

Události v lednu 2019

Více >

Nejčtenější články za posledních 30 dní:

© 2019 Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, z.s. Nad Sokolovnou 117/1, 14700 Praha 4, E-mail: sdruzeni@cesmad-bohemia.cz

Webdesign: PeckaDesign

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se