SUB Illust

Německý zákaz trávení týdenního času odpočinku ve vozidlech a balíček předpisů o mobilitě

Štítky: Nákladní doprava Legislativa Akce ČESMAD BOHEMIA

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička se obrátil na eurokomisařku Violetu Bulc se dvěma dotazy týkajícími se zákazu trávení týdenního odpočinku v kabině vozidla.

Dne 25. května 2017 nabyl účinnosti německý zákon, který zakazuje, aby řidiči trávili předepsaný týdenní čas odpočinku ve svých vozidlech. Při porušení tohoto zákona hrozí řidičům pokuta ve výši 60 EUR za hodinu a dopravcům pokuta ve výši 180 EUR za hodinu.

Byť je cílem tohoto zákona zlepšit pracovní podmínky řidičů, zůstává stranou skutečnost, že není k dispozici dostatek bezpečných parkovišť ani ubytovacích kapacit, takže toto opatření by vedlo k tomu, že řidiči budou v mnoha případech nuceni trávit čas odpočinku na druhé straně německých hranic, a zvyšovat tím tlak na infrastrukturu v příhraničních regionech.

Protože toto opatření je ve své podstatě protekcionistické, může nejen způsobit narušení vnitřního trhu, ale vstupuje také v platnost jen několik dní předtím, než Komise předloží svůj návrh balíčku předpisů o mobilitě, jehož cílem je harmonizovat stávající evropské předpisy v této oblasti.

Vzhledem k tomu, že jednání o balíčku předpisů o mobilitě začnou již zanedlouho, žádáme Komisi o odpověď na tyto otázky:

  1. Souhlasí Komise s názorem, podle něhož se tím, že opatření tohoto typu vstupuje v platnost jen několik dní před předložením balíčku předpisů o mobilitě, snižuje věrohodnost snahy Komise o nalezení společného evropského přístupu k práci řidičů a času odpočinku v odvětví dopravy?
  2. Jak se Komise postaví k tomuto protekcionistickému opatření a jak zabrání tomu, aby v průběhu jednání byla uplatňována další jednostranná opatření, která by vedla k dalším zmatkům a narušování trhu?

 

Paní komisařku mu odpověděla:

Dne 31. května 2017 Komise přijala balíček legislativních návrhů zaměřených na vyjasnění současných pravidel silniční dopravy. Co se týče požadavků na pravidelný týdenní odpočinek, provedla Komise posouzení, které mezi členskými státy odhalilo různé přístupy vzhledem k místu, kde má být pravidelný týdenní odpočinek vybírán. Návrh přijatý Komisí tuto otázku upřesňuje, když navrhuje, aby si řidiči svůj pravidelný týdenní odpočinek povinně vybírali v odpovídajícím ubytovacím zařízení, a zavádí zvýšenou flexibilitu pro rozložení týdenní doby odpočinku. Komise nyní počítá s konstruktivní diskuzí s členskými státy v Radě a s Evropským parlamentem.

Pro nákladní vozidla jsou zapotřebí bezpečná a chráněná parkovací místa, aby byly pro profesionální řidiče při odpočinku zajištěny sociálně spravedlivé podmínky. Jsou také zapotřebí pro boj s problémy, jakými jsou krádeže nákladu a neúmyslný převoz nelegálních přistěhovalců. Podle čl. 39 odst. 2 písm. c) nařízení (EU) č. 1315/2013 by členské státy měly podniknout odpovídající opatření, aby na dálnicích hlavní transevropské dopravní sítě (TEN-T) přibližně každých 100 kilometrů vybudovaly odpočívky a poskytly tak komerčním uživatelům silnic přiměřené parkovací plochy s odpovídající úrovní bezpečnosti a ochrany.

Komise provede studii, aby identifikovala možné akce úřadů a soukromých developerů pro zajištění bezpečných a chráněných parkovacích ploch.

Tato odpověď není nijak uspokojivá a Pavel Telička bude, i s podporou Sdružení ČESMAD BOHEMIA, toto téma s Evropskou komisí řešit. Komise by měla minimálně vyzvat Německo a další členské státy, aby od podobných národních opatření upustily, dokud nebude nalezen nějaký konsensus v rámci společné unijní legislativy.

Autor: Vojtěch Hromíř, generální tajemník ČESMAD BOHEMIA
Aktualizováno: 19. 07. 2017

Komentáře

Buďte první kdo vloží komentář k tomuto článku

Vložit komentář




Položky označené hvězdičkou * jsou povinné

Související informace:

Nejčtenější články za posledních 30 dní:

© 2017 Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, z.s. Nad Sokolovnou 117/1, 14700 Praha 4, E-mail: sdruzeni@cesmad-bohemia.cz

Webdesign: PeckaDesign

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se