SUB Illust

Z tisku: Německé mzdy pro české řidiče kamionů?

Štítky: Autobusová doprava Nákladní doprava Legislativa Minimální mzda

Dopravním firmám hrozí, že je změny položí

Podle nových evropských pravidel by řidiči kamionů měli dostávat při cestách za hranice stejné mzdy, jako mají jejich zahraniční kolegové. Pokud tedy zaměstnanec české firmy pojede na pracovní výjezd do Německa, měl by dostávat stejnou mzdu jako němečtí pracovníci na podobných pozicích.

Nová pravidla pro mzdy řidičů vycházejí z revidované směrnice o vysílání pracovníků, která zavádí princip stejné odměny za stejnou práci na stejném místě. Členské státy by měly do léta roku 2020 převzít směrnici do svých právních řádů.

Dopravním firmám však svitla naděje, že konkrétně na ně se pravidla vztahovat nebudou. Dopravu má totiž řešit takzvaný balíček mobility, tedy soubor legislativy vytvořené speciálně pro silniční dopravu.

Čas se ale krátí. Balíček se v Bruselu navíc stále nedaří schválit. Přestože členské státy EU se už na kompromisu dohodly, plénum Evropského parlamentu jej v červenci smetlo ze stolu. Legislativa se tak vrátila k přepracování do dopravního výboru europarlamentu.

Ten měl ve čtvrtek přijmout novou verzi, což se ale nestalo. Odhlasovala se pouze nová pravidla pro kabotážní dopravu, zatímco mzdy řidičů zůstaly nevyjasněné.

„Poslanci Evropského parlamentu před chvílí pohřbili balíček mobility,“ komentoval zklamaně hlasování dopravního výboru Jan Němec ze sdružení dopravců ČESMAD Bohemia. Právě jim směrnice o vysílání pracovníků vadí.

„Odmítnutí kompromisu znamená, že pravidla pro vysílání pracovníků se budou vztahovat také na mezinárodní silniční dopravu,“ dodává europoslankyně Martina Dlabajová (ANO, ALDE), která se problematice dlouhodobě věnuje.

Německá mzda je lákavá, ale…

Revizi směrnice o vysílání pracovníků české firmy odmítají od samého počátku. Vyslovily se proti ní Svaz průmyslu a dopravy i Hospodářská komora.

Problém spočívá nejen v tom, že firmy budou muset navýšit platy zaměstnancům vysílaným do zahraničí. Přibudou jim i administrativní povinnosti, protože budou muset zjišťovat, jaký plat mají zaměstnancům v cizině dát.

Samotným dopravním firmám by však směrnice mohla podnikání zkomplikovat ještě víc. Řidiči totiž procestují denně i několika evropskými zeměmi.

„Do zahraničí jezdím zhruba třikrát týdně. Stává se, že vyjedu v pondělí a vrátím se zpátky až v pátek, jindy jedu jen na otočku za hranice a hned zpět,“ popisuje své zkušenosti řidič kamionu Martin Tecl.

Jeho cesty často míří do Drážďan, Lipska či do Berlína, výjimkou ale nejsou ani vykládky zboží v Hamburku. Desítky pracovních hodin týdně tak stráví v Německu.

„Byl bych hloupý, kdybych nechtěl dostávat stejnou mzdu jako Němci. Na druhou stranu si uvědomuji, že by to mohlo hodně českých firem položit a místo nás by jezdili třeba Ukrajinci,“ říká řidič z Vysočiny. Navíc se obává, že české podniky by místo navýšení mezd svých zaměstnanců hledaly kličky, jak novou legislativu obejít. Řidiči by si tak stejně nepolepšili.

„Pokud chce mít někdo německou mzdu, může se nechat zaměstnat u německé firmy. Akorát to bude mít dál do práce,“ dodává Tecl, který je se svým českým platem spokojený.

 

Zdroj: Euroactiv.cz, Aneta Zachová

 

Autor: Odbor informací
Aktualizováno: 23. 01. 2019

Komentáře

Buďte první kdo vloží komentář k tomuto článku

Vložit komentář




Položky označené hvězdičkou * jsou povinné

Související informace:

Únor 2019

Po Út St Čt So Ne
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 1 2 3

Události v únoru 2019

Více >

Nejčtenější články za posledních 30 dní:

© 2019 Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, z.s. Nad Sokolovnou 117/1, 14700 Praha 4, E-mail: sdruzeni@cesmad-bohemia.cz

Webdesign: PeckaDesign

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se