SUB Illust

Výměna názorů se Sdruženími dopravců ze západní Evropy

Štítky: Nákladní doprava Legislativa Tiskové zprávy a glosy

Jaký postoj mají západoevropská Sdružení v souvislosti s Balíčkem mobility? ČESMAD Slovakia a ČESMAD Bohemia prosazovaly zájmy dopravců vůči sdružením silničních dopravců z Německa, Francie a Skandinávie a porovnávaly situaci na trhu silniční dopravy.

Zástupci ČESMAD Slovakia a ČESMAD Bohemia se setkali se zástupci západoevropských sdružení silničních dopravců. Představitelé jednotlivých sdružení tak společně jednali v úterý 9. října 2018 na Stálém zastoupení IRU v Bruselu. Mezi přítomnými byli prezident ČESMAD Slovakia Ivan Rusko, prezident ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta, generální tajemník ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř, zástupce ČESMAD při Evropské unii Jan Němec. Mezi dalšími účastníky setkání byli zástupce německého sdružení BGL při EU Dirk Saile (Německá asociace), zástupkyně francouzského sdružení FNTR při EU Isabelle Maitre (Francouzská asociace) a zástupce skandinávského sdružení NLA (sdružení SE, DK a NO) při EU Soren Larsen (Nordic logistics – severská organizace pro pozemní dopravu v Bruselu).

Cílem neformálního setkání byla výměna názorů na aktuální stav vyjednávání o Balíčku mobility, výhled do budoucna včetně zhodnocení kompromisního návrhu Rakouského Předsednictva a identifikace hlavních problémů nejen na domácím, ale i na evropském trhu silniční dopravy z pohledu přítomných zástupců sdružení.

 

FNTR

Sdružení zrekapitulovalo vývoj francouzského sektoru, kde během 15 let dopravci ztratili 80 procent mezinárodního trhu. FNTR má aktuálně přibližně 5 000 členů (200 000 pracovních míst) a ti vyžadují ochranu francouzského trhu a místních dopravců obecně. Za hlavní priority jsou považovány kabotáž, vysílání pracovníků v mezinárodních přepravách a kontrola pravidel. V případě kabotáže platí striktní pozice, kde by měla být povolena jedna operace během tří dnů, spolu s určitou "cooling off" periodou (období, kdy se nemohou vykonávat dopravní operace). V případě vysílání pracovníků se pozice sdružení určitým způsobem posouvá. Původní záměr byl považovat pracovníka za vyslaného se všemi sociálními podmínkami okamžitě po překročení hranice, případně souhlasit i s původním návrhem Evropské komise (EK). Nyní se ale uvnitř FNTR hovoří o kompromisu 30 h, po jejichž uplynutí by se měly uplatňovat podmínky vysílání. Zásadní je i kontrola. S ohledem na nedůvěru ve spolupráci a výměnu informací mezi členskými státy, by podle sdružení měla hlavní kontrola dodržování pravidel probíhat přímo na silnici.


BGL

Pro BGL je naprosto zásadní jednoduchá kontrola pravidel. V podstatě je jedno, jaká pravidla budou dohodnuta, například pro vysílání pracovníků. Ta ale musí být jednoduše a efektivně kontrolovatelná, a to přímo na silnici. Kontrolor musí být z dokladů v kabině vozidla schopen posoudit v jakém postavení byl řidič za poslední dva měsíce v souvislosti se směrnicí o vysílání a zda je odměňován podle pravidel (tzn., že sdružení požaduje, aby měl řidič v kabině výpisy z účtů, pracovní smlouvu atd.). Z tohoto pohledu je podle BGL jednodušší kontrolovat určitou číselnou řadu (dny, hodiny) než rozdělení podle druhů přeprav. O tom, jak by probíhaly kontroly pravidel stanovených podle rakouského návrhu, nemá sdružení představu.


NLA

NLA souhlasilo s pohledem FNTR a BGL Původní návrh EK by se podle NLA měl zaměřit na správnou identifikaci problémů (kabotáž, návrat domů, odpočinek v kabině a vysílání pracovníků). Důležité je proto udržet balíček jako soubor souvisejících předpisů. Hlavním problémem pro skandinávské sdružení je kabotáž a fakt, že na jejich území operují zahraniční dopravci dlouhodobě a realizují mix legálních, pololegální a protiprávních dopravních operací. V povinnosti návratu vozidla vidí sdružení netržní princip a v tomto bodě panují určité pochybnosti.


ČESMAD

Zástupci ČESMAD Slovakia vyjádřili pochopení pro stanoviska kolegů. Jak slovenští, tak i čeští dopravci začínají vnímat tlak konkurence z východních a třetích zemí. Ani ČESMAD Slovakia nesouhlasí s nomádskými praktikami některých východních a západních firem (dopravci jsou dlouhodobě usazení v jiných zemích prostřednictvím schránkových firem), které narušují trh a ceny za přepravy. Na druhé straně ale navrhovaná opatření, která ČESMAD vidí jako absolutně netržní, postihnou nejvíce poctivé dopravce, kteří realizují exportní a importní operace zcela legálně.
Zájmem ČESMADU je co nejrychleji vrátit řidiče a vozidla zpět na Slovensko, protože exportní část přeprav je ta, kde se podniká se ziskem. Rakouský návrh by se mohl na první pohled zdát jako posun správným směrem, ale z hlediska plánování přeprav si dopravci nedokáží ani na administrativní úrovni představit počítání hodin, dní a následně odměňování řidičů. Co se týče kontrol, podporujeme digitalizaci požadovaných dokumentů, jako cestu ke zjednodušení byrokracie.

 

Zdroj: ČESMAD Slovakia

Autor: Odbor informací
Aktualizováno: 12. 10. 2018

Komentáře

Buďte první kdo vloží komentář k tomuto článku

Vložit komentář




Položky označené hvězdičkou * jsou povinné

Související informace:

Duben 2024

Po Út St Čt So Ne
3 4 5 6
8 9 10 11 12 13
15 16 17 18 19 20
22 24
29 30 1 2 3 4 5

Události v dubnu 2024

Více >

Nejčtenější články za posledních 30 dní:

© 2024 Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, z.s. Nad Sokolovnou 117/1, 14700 Praha 4, E-mail: sdruzeni@cesmad-bohemia.cz
Tyto webové stránky podléhají licenci Creative Commons, využíváme Webarchiv | Cookies a GDPR

Webdesign: PeckaDesign

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se