SUB Illust

Dopady drahých pohonných hmot

Země: Česká republika Štítky: Autobusová doprava Nákladní doprava Legislativa Akce ČESMAD BOHEMIA

Vojtěch Hromíř byl 7. dubna 2022 hostem pořadu 90´ČT24.

Rozhovor je k dispozici v archivu 90´ČT24 - čas 1:01:24 (ZDE)

Předpokládám, že to dnešní vystoupení ministra Stanjury vás úplně nepotěšilo. Je to tak tak?

Přiznám se, že my jsme dneska celý den jednali. Tak já jsem vystoupení pana ministra Stanjury nesledoval. Mě potěšilo naopak včerejší vystoupení po po rozhodnutí vlády, a to snížení o 1,50 Kč spotřební daně.

A to vám udělalo radost. Takže to je něco, co vám efektivně pomůže, i když to bude platit až od června a ne třeba teď hned?

Tak my jsme v podstatě zúžili naše požadavky, které začínaly zastropováním cen apod, na dva zásadní. Ten jeden byl právě takový střednědobý a v podstatě pro udržení naší konkurenceschopnosti, a to je právě snížení spotřební daně z nafty na minimum, které EU připouští. My jsme si spočítali, že by to mohlo být 1,60 Kč. Pan ministr jde úspornější cestou. A to, že to je od 1. 6, tak to nás samozřejmě mrzí, ale chápeme, že to je změna zákona a nevím, jestli by si věřili na to, aby změnili tento zákon už od prvního května. Co nám ale asi vadí více, tak je ta dočasnost. Nicméně jsme s panem ministrem domluveni, že budeme jednat i o možnosti prodloužit toto opatření. Pro nás v ideálním případě navždy.

A vy jste říkal dva požadavky. Spotřební daň byla jenom jedno z nich. Tak co je to druhé?

Ano, děkuji. Ten druhý, ten by mělo pomoci dopravcům v té aktuální situaci, protože silniční dopravci byli vlastně první postižení tím růstem nafty. Od prvního okamžiku museli začít platit v nákladech o 6 - 7 korun na km více. A to se jim samozřejmě nedařilo a zatím ještě ani nedaří. Minimálně z 50 % trhu přenést na zákazníky. Takže to druhé opatření je přímá finanční dotace, tak jako k tomu přistoupilo už pět států v Evropě. A toto by myslím velmi pomohlo těm především menším firmám.

Jak to tedy funguje v praxi? Vy říkáte, že se vám nedaří úplně přenášet na ty zákazníky celkový růst nákladů. Když pekaři zdraží suroviny, tak prostě zdraží ten konečný produkt. Pokud se tomu nedá zabránit jinak, tak v čem je ta vaše situace specifická?

Vy jste možná popsala tu situaci, takže z toho je vidět ten rozdíl mezi silniční dopravou a mezi pekařem nebo někým, kdo vyrábí výrobky. Za prvé ti pracují přece jenom s větší marží. My v autodopravě pracujeme s 2 - 3 % marže, to znamená, že ta firma je velmi zranitelná při prudké změně v nákladech. Připomenu, že jsme už takovou změnu zaznamenali ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku a ty firmy ještě do toho února, kdy se Rusko pustilo do do toho dobrodružství, nepodařilo přenést do cen. Takže my jsme byli ve velmi nevýhodné situaci. Ty firmy jsou velmi málo odolné a 80 % firem i do pěti vozidel. Takže ještě navíc s tím, že po COVIDu jejich rezervy byly vyčerpány, tak musely čelit tomu zvýšení ceny. A když ta firma má nasmlouvanou zakázku, tak vlastně když ji realizuje po třech dnech a dneska se domluví, cenu, vzroste cena nafty o těch x %, možná 60 v porovnání s loňským rokem tak jede pod náklady, a pak začíná celý ten proces vyjednávání se zákazníky a snaží se prostě do těch do těch cen ty náklady dostat. Takže toto se těm firmám nedařilo, nepodařilo se jim to ještě z 50 %, ani dodneška. A to je to období, které bychom potřebovali, aby nám vláda pomohla pořešit.

Já vím, že to možná bude znít tvrdě, ale není toto prostě tržní princip? Pokud ty firmy pracují s nízkou marží, je, co se stane, a to nemusí být jenom tato konkrétní situace, ale v tom případě jsou náchylné na jakékoliv tržní otřesy, tak budou muset skončit prostě proto, že na tom trhu pozici neobhájí?

Dá se to tak vidět. Naprosto to připouštím, ale musíme si uvědomit to, že silniční doprava zajišťuje 80 % přepravy veškerého zboží v republice a je to evidentně strategické odvětví a tady už nehrozí jenom to, že zkolabují někteří dopravci, kteří skutečně mají vyčerpané rezervy, ale že bude ohrožena dostupnost té služby. Představme si, že tady máme 30 000 dopravců v autodopravě, tak jak už jsem řekl, 80 % z nich jsou ty nejmenší firmy. Ty jsou samozřejmě nejzranitelnější, ale tento výpadek by už potom měl velký efekt i pro celý trh.

Já se vlastně ptám i proto, že ta současná situace i třeba v návaznosti na ty dva pandemické roky zasáhla spoustu podnikatelů, samozřejmě nejen dopravce, ale i třeba ty zmíněné pekaře. Náklady rostou všem a stát pomoct všem asi nemůže, tak proč by měl pomáhat zrovna autodopravcům?

Tak my, já už jsem to řekl asi na začátku, my rozumíme tomu, že stát nechce pomáhat plošně, ale autodopravci jsou skutečně trochu specifické odvětví, a to právě tou malou odolností. Mimochodem Francie přijala takový velký podpůrný plán, který zahrnuje přesně ta dvě opatření snížení spotřební daně a přímou dotaci dopravcům a nazvala ho plánem odolnosti. A to je právě o tom, v čem to odvětví je specifické. Prostě velmi nízká odolnost, velká závislost na vstupních nákladech, zároveň spolehlivá služba a myslím si se zákazníci zvykli na to, že se jezdí za minimální ceny, takže to je pro toto odvětví smrtící koktejl. Když vzroste cena nafty o 60 % v porovnání třeba s průměrem loňského roku.

Ono to taky asi logicky vyplývá z toho, co jsme říkali. Ale vy zastupujete osobní i nákladní dopravu vnitrostátní i takové dopravce, kteří jezdí za hranice. Která tato skupina je nejvíc postižená a v nejhorší situaci?

Já myslím, že v tuto chvíli úplně všechny. Když se podíváme třeba na linkovou autobusovou dopravu, tak ten problém je úplně stejný, protože tito dopravci mají sjednané smlouvy s kraji, to jsou jejich vlastně objednatelé a ty smlouvy jsou typicky postaveny tak, že se po roce zhodnotí vlastně náklady toho předchozího roku a upraví se cena pro ten rok následující. A jestliže teď došlo k takto velké změně v nákladech, tak by to znamenalo za běhu té smlouvy, že dopravce musí nést celý ten rozdíl ve svých nákladech. Nabíhá mu ztráta, zhoršuje se mu cash flow, a pak po roce se mu vlastně ta cena upraví. Ale pokud ta cena zůstane o této úrovni, tak celý tento objem peněz vlastně o čistý prodělek. Takže to je velmi komplikovaná situace a snažíme se ji řešit s Asociací krajů, s Ministerstvem dopravy v nákladní dopravě, myslím si, že i ve vnitrostátní mezinárodní dopravě ta situace stejná a nejenom u nás je problematická i ve všech dalších zemích.

V březnu jsme viděli, vyjelo 700 přepravců na silnice, aby právě upozornili na ten problém a dožadovalo se nějakého řešení. Hrozí něco takového znovu? Viděla jsem takové náznaky.

Myslím si, že to hrozí. Musím popravdě říct, že to hrozný, protože toto byl výraz zoufalého v zoufalé situaci vlastně na straně těchto dopravců. Byli to většinou menší dopravci a chtěli tak vyjádřit prostě to, že by byli rádi, aby si vláda co nejvíce všimla, aby si toho všimla veřejnost a aby rozuměla té jejich situaci. A já už jsem řekl, my jako sdružení dáváme přednost jednání a dopracovali jsme se teď ke snížení spotřební daně. Já si myslím, že to je dobrý výsledek, ale jsme v polovině cesty. Ještě nám tam zbývá ten druhý bod, o který chceme zabojovat. A nemůžu vyloučit, že při zhoršující se situaci samozřejmě, protože 25 % firem v našem šetření, které jsme provedli před zhruba týdnem, tak hlásilo, že pokud se něco nestane, tak jim hrozí, že do dvou měsíců budou muset zastavit činnost.

A kdybychom to zasadili do nějakého časového rámce, teď říkáte dva měsíce je ta kritická hranice pro velkou část firem. Tak do kdy dáváte vládě šanci na to, aby to jednání pokročilo, nebo budete muset k takovým krokům přistoupit? Zaslechla jsem něco o Velikonocích.

My jim žádné ultimátum nedáváme. Ten protest dokonce neorganizovalo naše sdružení, ale těm důvodům zcela zcela rozumíme. My budeme zasedat zítra bude náš krizový štáb, bude hodnotit ten poslední vývoj, to znamená zavedení spotřební daně, další jednání a domluvili jsme se s panem ministrem dopravy na termínu 14. dubna, kdy se podíváme, jak se nám daří nebo nedaří pokročit dále.

Autor: 90´ČT24
Aktualizováno: 08. 04. 2022

Související informace:

Nejčtenější články za posledních 30 dní:

© 2022 Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, z.s. Nad Sokolovnou 117/1, 14700 Praha 4, E-mail: sdruzeni@cesmad-bohemia.cz
Tyto webové stránky podléhají licenci Creative Commons, využíváme Webarchiv | Cookies a GDPR

Webdesign: PeckaDesign

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se