SUB Illust

Je reálný přesun zboží ze silnice na železnici?

Štítky: Nákladní doprava Akce ČESMAD BOHEMIA

Online diskuse, které se zúčastnili zástupci ČESMAD BOHEMIA - Vojtěch Hromíř a Aleš Willert.

Video můžete ze záznamu sledovat zde

Pozvání přijali:

  • Aleš Willert, generální ředitel skupiny C.S. Cargo
  • Vojtěch Hromíř, generální tajemník sdružení silničních dopravců ČESMAD Bohemia
  • Martin Hořínek, prezident sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz a ředitel Metrans Rail
  • Jana Vládková, ředitelka EP Cargo

Stojí silnice a železnice v konkurenčním postavení, nebo jsou to partneři, kteří se zvládnou doplňovat? Umí objem přepraveného nákladu skutečně indikovat ekonomickou krizi? Proč u nových logistických areálů nevznikají vlečky, na rozdíl od parkovišť pro kamiony? Jak se vyvíjí aktuální statistiky přepraveného zboží na české železnici a silnic? A jak se popere kamionová a železniční doprava se stále větším tlakem na takzvanou bezemisnost přeprav?

Reakce zástupců ČESMAD BOHEMIA:

"Je zbytečný mýtus, že silnice a železnice soupeří", říká Aleš Willert. "Trh je široký a každý umíme něco".

"Mýto je spolehlivý indikátor vývoje přeprav", podotkl Vojtěch Hromíř. "V září výběr klesl. Připomíná také barometr mezi dopravci zpracovávaný ČESMAD Bohemia. Ten ukazuje větší skepsi mezi šéfy firem".

Znamená klesající objem přeprav příchod krize? Podle Aleše Willerta jde spíše o stagnaci než recesi. Pokles ale vidět podle něj jde.

Podle Vojtěcha Hromíře dochází k instalaci zařízení povinně i u dopravců na silnici, nejde ale o tak vysoké investice. Jako příklad uvádí tachografy. „Kolegové na železnici mají problém s kapacitou, to uznáváme,“ dodal Hromíř. Podle něj až na pár výjimek je podíl železnice nízký i v jiných zemích.

Podle Aleše Willerta je potřeba se vyvarovat extrémním výkyvům. Jako příklad uvádí podporu LNG před lety a současnou situaci s tímto palivem. Připomíná, že některé přesuny na železnici nelze provést už z principu, například městské přepravy.

Cesta k zelenější dopravě na silnici vede podle Vojtěcha Hromíře přes alternativní pohony. Cíle jsou pro výrobce velmi náročné, připouští. Nelze očekávat, že všechny kamiony budou elektrické.

Nenahrává požadavek po nízkoemisní dopravě železnici? Podle Aleše Willerta by to kamiony nemělo ohrozit, běží testování elektrických kamionů, očekává v této oblasti velký vývoj. Často se řeší jen pseudopoptávky a porovnávají se zbytečně přepravy po železnici a silnici. Základním znakem takových poptávek jsou velké objemy a bez garance přeprav.

Podíl českých dopravců v přepravách v Česku se podle Vojtěcha Hromíře v poslední době stabilizoval. Před covidem měli zahraniční dopravci již přes 50 % mýtných transakcích, během covidu vyrostli čeští dopravci a nyní lehce opět rostou zahraniční dopravci.

Aleš Willert označuje vývoj v posledních čtyřech letech za přelomový. Zákazníci požadují maximální flexibilitu, negarantují minimální odběry. Roste podle něj tlak na minimalizaci zásob. Není rozdíl mezi českým a jakýmkoliv jiným evropským trhem. Podle něj je konkurence na trhu extrémně velká.

Podle Vojtěcha Hromíře došlo v posledních dekádách k velké proměně výroby, což nehraje do karet železnici, ale silnici. Máme jednotný trh na silnici, všichni mají stejná pravidla, říká. V příštích letech nevidím něco, co by rozdělení přeprav mělo změnit. Silnice přepravy požadované v této době zvládá lépe.

Autor: www.zdopravy.cz
Aktualizováno: 31. 10. 2023

Související informace:

Prosinec 2023

Po Út St Čt So Ne
27 28 29 30 2
5 7 9
11 12 13 14 15 16
18 19 20 21 22 23
27 28 29 30

Události v prosinci 2023

Více >

Nejčtenější články za posledních 30 dní:

© 2023 Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, z.s. Nad Sokolovnou 117/1, 14700 Praha 4, E-mail: sdruzeni@cesmad-bohemia.cz
Tyto webové stránky podléhají licenci Creative Commons, využíváme Webarchiv | Cookies a GDPR

Webdesign: PeckaDesign

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se