SUB Illust

Jednání Celní komise IRU v Praze

Štítky: Nákladní doprava Karnety TIR Ostatní celní problematika

V Praze se ve dnech 5. - 6. září 2016 uskutečnilo za účasti zástupců z více jak 30 sdružení z Evropy a Asie zasedání Celní komise IRU

Ve dnech 5. - 6. září 2016 se uskutečnilo na základě pozvání českého sdružení ČESMAD BOHEMIA v Praze pravidelné zasedání Celní komise Mezinárodní unie silniční dopravy - IRU. Jednání se zúčastnilo více jak 30 členských sdružení IRU z Evropy a Asie.

V rámci zasedání komise se nejdříve uskutečnila návštěva kontejnerového terminálu Mělník (Mělník Intermodal Terminal), kde se účastníci seznámili s fungováním tohoto terminálu. Návštěva byla zajímavá i z toho pohledu, že IRU v současné době připravuje oživení „multimodálního" karnetu TIR, který byl používán v 70. a 80. letech minulého století a v současné době se ukazují nové možnosti použití tohoto karnetu TIR.

V úvodu jednání komise proběhla volba prezidenta a vice-prezidenta na období nadcházejících dvou let. Do funkce prezidenta byla opětovně zvolena M. Havelková ze Sdružení ČESMAD BOHEMIA a do funkce vice-prezidenta byl opětovně zvolen M. Savin z ruského sdružení ASMAP.

Jedním z hlavních projednávaných bodů bylo zvýšení konkurence schopnosti karnetů TIR, resp. systému TIR vůči jiným celním systémům. Proto se připravuje i obnovení „multimodálního" karnetu TIR a připravuje se také pilotní projekt na přepravu alkoholu v systému TIR. Přeprava alkoholu a tabáku byla počátkem 90. let minulého století na podkladě karnetů TIR zakázána. O zapojení tabákových výrobků se zatím neuvažuje. Start pilotního projektu se předpokládá již koncem letošního roku nebo počátkem příštího roku. V rámci pilotního projektu by se mělo uskutečnit cca 100 přeprav alkoholických výrobků. Nyní se vybírají státy, které budou zapojeny do tohoto projektu. Předpokládaná výše ručení karnetu TIR na tento druh přeprav je 200.000 USD.

Od 1. července 2016 došlo ke zvýšení ručení karnetu TIR z 50.000 USD na 100.000 EUR. Do současnosti ke zvýšení ručení přistoupily následující státy: Arménie, Ázerbájdžán, Bosna a Hercegovina, Irán, Kyrgyzstán a Srbsko. V členských státech Evropské unie se očekává zvýšení ručení od 1. ledna 2017.

Komise také projednávala problematiku pojištění v systému TIR. Sekretariátu IRU bylo doporučeno, aby ve spolupráci s pracovní skupinou TIR pracoval na zjednodušení struktury pojištění TIR, tak aby bylo dosaženo nižších pojistných prémií. Sdružení mají poslat písemně své dotazy a návrhy na změnu systému pojištění TIR sekretariátu IRU, který zpracuje materiál pro jednání pracovní skupiny TIR v prosinci t.r.

Zástupci IRU informovali komisi, že v srpnu došlo v porovnání s rokem 2015 k 18 % poklesu ve výdeji karnetů TIR. Od počátku letošního roku poklesl výdej karnetů TIR v zemích, které nejvíce vydávající karnety TIR následovně: Rusko 31 %, Polsko 28 %, Bělorusko 22 % a Turecko 20 %. Pokles ve výdeji je hodně ovlivňován politickou situací mezi jednotlivými zeměmi. Naopak v Íránu došlo k 17 % nárůstu ve výdeji karnetů TIR v roce 2016.

V současné době také probíhá pilotní projekt tzv. e-TIR karnetu (elektronického karnetu TIR). Do projektu je zapojeno Turecko a Írán. Byla zakončena první fáze projektu, ve které bylo vydáno 39 elektronických záruk TIR dvěma dopravcům (jednomu tureckému a jednomu íránskému). V první fázi byly v pilotu zapojeny pouze čtyři celní úřady, dva turecké a dva íránské. Nyní pilot vstupuje do druhé fáze, která potrvá 6 měsíců a budou do ní zapojeny čtyři dopravci a 15 celních úřadů. Zároveň se bude testovat možnost mít více míst nakládky a vykládky a elektronická platba záruk. Elektronizace systému TIR je prioritou členských sdružení a IRU.

Komise byla také informována o uložení přístupových listin k Úmluvě TIR Čínou a to dne 5. července 2016 v OSN v New Yorku. Čína se tak stane 5. ledna 2017 další smluvní stranou Úmluvy TIR. Vzhledem k tomu, že prakticky každý stát obchoduje s Čínou, tak se předpokládá, že Čína se stane velmi významným hráčem v systému TIR. K dalšímu rozšíření systému TIR dochází na Arabském poloostrově, kde by se do systému TIR měly zapojit Spojené arabské emiráty co nevidět. Jednání o přístupu probíhají i s Ománem. Další rozšiřování systému TIR se předpokládá zvláště ve východní a jižní Africe (zájem např. projevují Egypt, Libye). Velmi aktivní je také v jednání o přístupu Argentina a Brazílie.

V závěru jednání byli členové komise informováni o dopadech nového Celního kodexu EU, který vstoupil v platnost od 1. května 2016 na sektor silniční dopravy, zvláště na systém TIR.

Příští jednání Celní komise IRU se uskuteční opět počátkem září příštího roku v Ženevě.

Autor: Michaela Havelková, vedoucí celního odboru
Aktualizováno: 22. 09. 2016

Komentáře

Buďte první kdo vloží komentář k tomuto článku

Vložit komentář




Položky označené hvězdičkou * jsou povinné

Související informace:

Nejčtenější články za posledních 30 dní:

© 2023 Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, z.s. Nad Sokolovnou 117/1, 14700 Praha 4, E-mail: sdruzeni@cesmad-bohemia.cz
Tyto webové stránky podléhají licenci Creative Commons, využíváme Webarchiv | Cookies a GDPR

Webdesign: PeckaDesign

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se