SUB Illust

První dny na hranicích Evropské unie a Spojeného království Velké Británie a Severního Irska

Země: Velká Británie Štítky: Nákladní doprava Karnety TIR Dopravní informace

Poznatky celních správ EU z prvních dnů po přechodném období Brexitu.

Z Generálního ředitelství cel jsme obdrželi poznatky z prvních dní po ukončení přechodného období Brexitu. Dle vyjádření představitelů členských států sousedících s Velkou Británií (GB) jsou poznatky následující:

  • zatím velmi malý obchodní styk s GB, který začíná v těchto dnech trochu ožívat a lze očekávat prudký nárůst v dalších dnech a týdnech;
  • menší problémy na výstupu z EU proti podstatně větším v GB (vstup zboží z EU a zejména vývoz z GB do EU);
  • problémy jsou především s rostlinolékařskými a veterinárními certifikáty na zboží vyvážené z GB do EU, kdy řada zásilek byla zastavena na výstupu z GB nebo byla z EU vrácena do GB;
  • problémy v GB jsou zejména s nedostatkem personálu v celnědeklarantských a zasilatelských firmách, které nestíhají obrovskou poptávku od domácích vývozců a dovozců;
  • nedostatečná připravenost dopravců na práci s vývozními prohlášeními v obou směrech (z EU i z GB);
  • pravděpodobně nedostatečná připravenost celních orgánů na práci s vývozními prohlášeními v obou směrech (z EU i z GB). ); (Např. Byla zaregistrována informace o poměrně vysokém množství neuzavřených vývozních CP, pří vývozu zboží z ČR do GB vystupující z území Unie ve Francii. Helpdesk GŘC prověřil určité množství známých případů MRN a zjistili, že ze strany francouzských orgánů vůbec nedorazily elektronické zprávy o výstupu zboží z Unie, byť vývozce prokazoval fyzický výstup zboží. Jeden z případů byl takového charakteru, že dvě vývozní CP, které překračovala hranici současně, neměla stejné zpracování francouzskými orgány, tedy u jednoho CP k uzavření došlo, u druhého nikoliv.
  • ukazuje se opodstatněnost doporučení celních orgánů ze zemí sousedících s GB k použití společného tranzitu, zejména na dovoz do EU – lze aplikovat i v opačném směru a vyhnout se tak problémy s potvrzováním výstupu vyváženého zboží z EU.

Z těchto poznatků vyzdvihujeme ten týkající se doporučení pro vývozce a dopravce k použití společného tranzitu nejenom na dovoz do zboží z GB do EU, ale i v opačném směru na vývoz zboží z EU (ČR) do GB a vyhnout se tak problémy s potvrzováním výstupu vyváženého zboží z EU na výstupních celních úřadech. Pro režim tranzitu je možno použít i karnet TIR. Tímto řešením se dají rovněž eliminovat možné problémy s odpovědností dopravce za celní dluh u zboží dovezeného na celní území Spojeného království Velké Británie a Severního Irska, kdy dovozce z nějakého důvodu nezvládne nebo neprovede dovozní celní formality (indikované problémy v nedostatku personálu v celně-deklarantských a zasilatelských firmách v GB (zjištěno v IE, NL, BE i FR) tomu mohou jen napomoci).

Dále upozorňujeme na možné použití alternativního(ích) důkazu(ů) pro dodatečné prokázání výstupu vyváženého zboží z celního území EU.

Zdroj: GŘC

Autor: Michaela Havelková
Aktualizováno: 13. 01. 2021

Související informace:

Leden 2021

Po Út St Čt So Ne
28 29 30 31
4 5 8 9
11 12 13 14 15 16
18 19 20 21 22 23
25 26 27 28 29 30

Události v lednu 2021

Více >

Nejčtenější články za posledních 30 dní:

© 2021 Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, z.s. Nad Sokolovnou 117/1, 14700 Praha 4, E-mail: sdruzeni@cesmad-bohemia.cz

Webdesign: PeckaDesign

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se