SUB Illust

Úmluva CMR od 1. ledna 2019 i pro vnitrostátní přepravy

Štítky: Nákladní doprava Legislativa

Od 1.1.2019 budou platit pravidla Úmluvy CMR i pro vnitrostátní dopravu.

Vážení dopravci,

od 1. ledna 2019 budou i pro vnitrostátní nákladní dopravu u nás podle paragrafu 9a zákona o silniční dopravě platit pravidla Úmluvy CMR.

Úmluva CMR v mezinárodní silniční dopravě poskytuje dopravcům lety prověřenou ochranu v obchodních vztazích se zákazníky, nastavuje zásady přepravní smlouvy a bude určitě přínosem i pro dopravu vnitrostátní.

Vy, kteří provozujete mezinárodní silniční dopravu, Úmluvu CMR znáte. Pro všechny dopravce, kteří se s ní zatím neseznámili, ale i pro ty, kdo si chtějí znalosti osvěžit, jsme připravili semináře, kde zkušený praktik Mgr. Tomáš Roubal seznámí účastníky se zásadami vyplývajícími z aplikace úmluvy.

První seminář se koná 4. prosince 2018 v Brně, druhý 11. prosince 2018 v Praze, třetí 22. ledna 2019 v Hradci Králové a chystáme i další na začátku příštího roku. Přihlásit se na ně můžete zde.

ČESMAD BOHEMIA také zpracoval vzor vnitrostátního nákladního listu, který brzy nabídneme na všech našich regionálních pracovištích a na e-shopu. Není povinný, ale jeho používání zpřehledňuje vztah daný přepravní smlouvou a je nejlepším dokladem pro případ jakéhokoliv sporu.

Články na téma Úmluva CMR ve vnitrostátní dopravě:

Autor Mgr. Tomáš Roubal - ZDE

Autor Ing. Jan Medveď - ZDE

Nabídku seminářů najdete ZDE

Autor: Vojtěch Hromíř, generální tajemník ČESMAD BOHEMIA
Aktualizováno: 01. 02. 2019

Komentáře

  • 1. Libor Tomsik

    Reagovat 11:30, 09.01.2019

    Musejí ridici i v rámci preprav po CR mít s sebou vyplnený CMR? I kdy z mají dokumenty jako je dodací list a nkládkový list,kde jsou veskeré dulezité údaje uvedeny? dekuji

  • 2. Jan Medveď

    Reagovat 12:38, 09.01.2019

    Reaguje na [1] Dobrý den, nákladní list je dokladem o uzavření přepravní smlouvy a pochybuji, že by např. dodací list mohl nákladní list nahradit. U nakládkového nevím, když nevím, jaké obsahuje údaje a informace. Jan Medveď

  • 3. SVAČINA

    Reagovat 14:50, 14.01.2019

    VZTAHUJE SE TO I NA ODPADY, SUŤ, KOMUNÁL NEBO ŠROT?

  • 4. Lucie Stárková

    Reagovat 11:25, 15.01.2019

    Dobrý den, jako expediční firma, která zboží expeduje, jsme povinni CMR dávat řidičům od zákazníka? Nebo je řidič povinné mít svůj?

  • 5. Jan Medved

    Reagovat 09:45, 16.01.2019

    Reaguje na [3] Dobrý den, pokud se jedná o přepravu za úplatu, tzn. odesílatel si přepravu objedná u dopravce, tak ano, vztahuje. Jan Medveď

  • 6. Jan Medved

    Reagovat 09:50, 16.01.2019

    Reaguje na [4] Dobrý den, nejsem si jistý, co znamená, že jste "expediční firma". Jaká je vaše role v přepravní smlouvě? Jste ten subjekt, který dopravci platí za dopravu? Pokud ano, je na dohodě vaší s dopravcem, kdo nákladní list vystaví. Pokud jste jen místo, kde se zboží nakládá, tak záleží na tom, jak se domluvil odesílatel s dopravcem, kdo nákladní list vystaví, vy můžete vystupovat při nakládce dle pokynů odesílatele, minimálně byste měli doplnit údaje o zásilce a po nakládce řidiči potvrdit případné výhrady v nákladním listě. Jan Medveď

  • 7. Lenka Černá Sigmundová

    Reagovat 12:07, 21.01.2019

    Dobrý den, chtěla bych se tedy zeptat, když jsme výrobní firma, která odesílá svoje zboží zákazníkům, najímá si u toho dopravce- jak je to v tuzemsku s používáním CMR? Naše dodací listy jsou velmi podrobné, adresa odesílatele, včetně IČO, tel, popis zboží, balení, váha, adresa příjemce, včetně tel. Děkuji za odpověď

  • 8. hladikp

    Reagovat 13:50, 21.01.2019

    1) máme s dopravcem uzavřenou smlouvu o přepravě věci, pro fakturaci a případné rozpory se zákazníkem je důležitý potvrzený dodací list a ne nějaké CMR na které se musí přepisovat údaje z dodacího listu. Příjemce (zákazník) to ani nechce. 2) pokud to nezbytně musí být, existuje elektronický dokument CMR aby se tiskl zároveň s dodacím listem? 3)je další duplicitní kus papíru - naše lesy nemáme šanci šetřit!

  • 9. Jan Medved

    Reagovat 15:01, 21.01.2019

    Reaguje na [8] Dobrý den, neznám obsah vašeho "dodacího listu", ale jako doklad o uzavření přepravní smlouvy a jejím plnění slouží nákladní list. Pokud byste měli smůlu a došlo až na soudní spor, dá se očekávat, že i pro soud bude přesvědčivějším důkazem nákladní list. Ostatně, více jak 60 používání v mezinárodní dopravě svědčí o tom, že se nejedná o zbytečnost nebo nadbytečnost. Elektronická forma není nějaký vzor, který by se vyplnil v počítači a následně vytiskl, to by nebyl žádný pokrok. Elektronická forma znamená, zjednodušeně řečeno, že se papírová podoba vůbec nepoužívá, nic se netiskne, nákladní list se vystaví jen v e-podobě a s tím potom pracují dále on-line jak na nakládce, tak řidič i příjemce, případně kontroly na silnici. Pokud je z nějakého důvodu výjimečně potřeba, vytisknout se samozřejmě může. Takže možnost šetřit lesy to naopak je. Jan Medveď

  • 10. Jan Medveď

    Reagovat 15:14, 21.01.2019

    Reaguje na [7] Dobrý den, pokud správně chápu váš dotaz, vystupujete v roli odesílatele, tzn. najímáte a platíte dopravci na základě uzavřené přepravní smlouvy mezi vámi a dopravcem. V tom případě podle §9a zákona 111/1994 Sb. se na takto uzavřenou přepravní smlouvu od 1.1. 2019 vztahují pravidla obdobně dle úmluvy CMR jako na smlouvu v dopravě mezinárodní. A dokladem o uzavření přepravní smlouvy je nákladní list, který má úmluvou dané náležitosti. Neznám provedení vašeho "dodacího listu", ale je možné, že pokud by se přejmenoval na list nákladní, že podmínky legislativy splňuje. Úmluva ale stanoví, že nákladní list se vystavuje minimálně ve třech vyhotoveních, což u dodacích listů nebývá obvyklé. Je dobré si ale uvědomit, že nejde jen o nákladní list, ale novou právní úpravou se změnily i podmínky na reklamace nebo odpovědnost dopravce a odesílatele. Jan Medveď

  • 11. Markéta Kochová

    Reagovat 08:58, 23.01.2019

    Dobrý den, jsme výrobní firma, máme vlastního (firemního řidiče). Některým našim zákazníkům v ČR dodáváme díly, tedy je k nim přepravujeme buď velkým autem, nebo dodávkou. Zajímá mě, jestli i my musíme v těchto případech kromě dodacího listu řidiči dát vyplněný CMR. Občas také vezeme díly např. do lakovny a pak si je vyzvedáváme. Pokud by řidič vyplněný CMR u sebe neměl, jaké jsou postihy? Děkuji a zdravím.

  • 12. Jan Medved

    Reagovat 10:27, 23.01.2019

    Reaguje na [11] Dobrý den, jestliže vozíte vlastní zboží, neuzavíráte se zákazníky přepravní smlouvu, nenecháváte si za dopravu platit, tak se vás nová úprava netýká. Pro prokázání vztahu dopravce k nákladu by měly dodací listy stačit, pokud je z nich zjevné, že se nejedná o přepravu za úplatu a "kdo a co" veze. Jan Medveď

  • 13. Jan Vokál

    Reagovat 10:09, 06.02.2019

    Dobrý den, chci se zeptat, nastane-li situace a to nastane, že odesílatel dá pouze dodací list na vnitrostátní přepravu a nedá, resp. odmítne vystavit vnitrostátní CMR řidičovi, je řidič povinen tento CMR mít a vystavit sám? Děkuji.

  • 14. Jan Medved

    Reagovat 14:03, 06.02.2019

    Reaguje na [13] Dobrý den, je škoda, že takové situace nastávají a že si všichni, kteří se na přepravě účastní, neuvědomují, že je v jejich zájmu, aby plnění přepravní smlouvy bylo zadokumentované. nákladní list není dáno. V uvedeném případě si dopravce "bude chránit svoje zájmy" a proto je vhodné, aby řidič nákladní list vystavil. Jan Medveď

  • 15. Jan Vokál

    Reagovat 15:58, 06.02.2019

    Reaguje na [14] Myslel jsem si to a děkuji za odpověď.

  • 16. Karel Bauer

    Reagovat 10:04, 07.02.2019

    Dobrý den, chtěl bych se zeptat. Jsme výrobní firma a vozíme naše zboží našim kamionem. Postačí nám dodací listy ?? nebo potřebujeme cmr pro vnitrostátní dopravu Dále naše žboží prodáváme i spedicím na jejich kamiony a k tomu nám stačí dodací listy pro řidiče nebo potřebujeme cmr pro vnitrostátní dopravu. Tímto Vám děkuji za odpověď. S pozdravem Bauer Karel

  • 17. Karel Bauer

    Reagovat 10:04, 07.02.2019

    Dobrý den, chtěl bych se zeptat. Jsme výrobní firma a vozíme naše zboží našim kamionem. Postačí nám dodací listy ?? nebo potřebujeme cmr pro vnitrostátní dopravu Dále naše žboží prodáváme i spedicím na jejich kamiony a k tomu nám stačí dodací listy pro řidiče nebo potřebujeme cmr pro vnitrostátní dopravu. Tímto Vám děkuji za odpověď. S pozdravem Bauer Karel

  • 18. Jan Medved

    Reagovat 15:54, 07.02.2019

    Reaguje na [17] Dobrý den, pokud vezete vlastní zboží, nevzniká přepravní smlouva, nová úprava se vás netýká. Druhé části otázky nerozumím, nevím, co znamená, že "zboží prodáváte spedicím", takže nemůžu odpovědět. Jan Medveď

  • 19. Marcela Menčíková

    Reagovat 09:23, 21.02.2019

    Dobrý den, jsme společnost, která poskytuje široké spektrum služeb a nevím, jak moc se nás dotkne povinnost CMR. Provádíme jeřábnické práce (zákazník objedná jeřáb, my pouze dojedeme a provedeme požadovanou montáž, vykládku/nakládku), převoz odpadů nákladními auty (subdodávka, kdy si nás objedná jiný přepravce, pro kterého odpady odvážíme), vývoz a likvidace odpadních vod, převoz, dovoz sypkých materiálů. Děkuji za odpověď.

  • 20. Jan Medved

    Reagovat 10:16, 21.02.2019

    Reaguje na [19] Dobrý den, bez konkrétního dotazu neumím na vaši otázku odpovědět. Obecně se dá říci, že úprava, platná nově od 1.1. 2019 se vás bude týkat v případech, kdy uzavíráte přepravní smlouvu. Tzn. zákazník si u vás objedná přepravu zboží. S výjimkou pošty, pohřební přepravy a stěhování. Jan Medveď

  • 21. Josef G

    Reagovat 16:40, 21.02.2019

    Dobrý den, chtěl bych si jen ujasnit situaci. Od nového roku teda už nemá smysl na vnitru dávat stazku/puťovku? Jsem povinen dát cmr nebo jde jen a pouze o moji případnou pozdější ochranu při soudních tahanicích? A rozlišuje se na vnitru mezi druhy cmr? Myslím, můžu dát mezinárodní, nebo musím nakoupit nějaké nové, speciální na vnitro? Díky za odpověď.

  • 22. Jan Medved

    Reagovat 09:46, 22.02.2019

    Reaguje na [21] Dobrý den, zákon nic takového jako je stazka nebo puťovka nezná, takže taková povinnost neexistovala ani před 1.1. 2019. Zákon říká, že při silniční kontrole musí dopravce prokázat svůj vztah k nákladu. A není dáno, jakými doklady konkrétně. Kromě toho je platné nařízení 11/1960, kde se říká, že pro každou přepravu zboží uskutečňovanou uvnitř Společenství je potřeba přepravní doklad, na kterém jsou uvedeny tyto informace: - jméno a adresa odesílatele, - druh a hmotnost zboží, - místo a datum přijetí zboží k přepravě, - místo určení zboží, - trasa nebo přepravní vzdálenost, pokud tyto faktory odůvodňují sazby lišící se od běžně používaných sazeb, - popřípadě i hraniční přechody. Přepravní doklad se vystavuje ve dvou stejnopisech a je číslován. Jeden stejnopis doprovází zboží, druhý stejnopis uchovává dopravce po dobu dvou let od data přepravy, a to podle číselného pořadí. Na druhém stejnopisu se uvedou konečné přepravní sazby jakéhokoli druhu, ostatní náklady, případné náhrady, jakož i jiné okolnosti ovlivňující přepravní sazby a podmínky. Za řádné vystavení přepravního dokladu odpovídá dopravce. Podstatné ale je, že vystavováním nákladního listu se smluvní strany přepravní smlouvy chrání před případnými spory. Doporučujeme na vnitrostátní přepravy nepoužívat mezinárodní nákladní list, který obsahuje informaci, že se přepravy uskutečňuje dle úmluvy CMR. To pro vnitrostátní dopravu není přesné, vnitrostátní doprava se řídí §9a zákona 111/1994 Sb, což je uvedeno např. na nákladním listu https://obchod.prodopravce.cz/nakladni-list-cmr-vnitrostatni-3-listy Jan Medveď

  • 23. Richard Genšerovský

    Reagovat 12:49, 28.02.2019

    Dobrý den, jako firma provozující obchod, denně jezdíme vlastním nákladním autem na trase z ostravy do bialska v polsku, kde na depu DHL vyzvedáváme naše zboží určené k prodeji. Vše funguje v rámci firmy, nemáme na to nasmlouvanou žádnou dopravu, zboží které vyzvedáváme je majetkem firmy, ale při poslední celní kontrole na hranici řidiči bylo sděleno, že musí mít nákladní list. Nejsme registrovaný autodopravce s licencí, auto používáme pouze pro vnitropodnikové přesuny. Tudíž můj dotaz: je opravdu nutné mít nákladní list? Popř. existuje něco, čím lze doložit při celní kontrole, že zboží není kradené/nelegální atd. namísto nákladního listu? Děkuji

  • 24. Jan Medved

    Reagovat 13:49, 28.02.2019

    Reaguje na [23] Dobrý den, pokud si vozíte vlastní zboží, nikdo vám za dopravu neplatí, nákladní list jako doklad o uzavření přepravní smlouvy ani logicky mít nemůžete. Nicméně i pro vás platí povinnost doložit vztah k nákladu dle § 3 zákona 111/1994 Sb.: (3) Tuzemský dopravce je povinen zajistit, aby v každém vozidle byly při provozu tyto doklady: a) záznam o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku, pokud je povinen jej vést podle odstavce 2, a, b) doklad o nákladu a vztahu dopravce k němu. Jan Medveď

  • 25. Jaroslav Bureš

    Reagovat 10:02, 09.03.2019

    Dobrý den,opravdu úplně nerozumím vyplnění cmr pro vnitrostátní přepravu.Provozuji koncesovanou přepravu nad 3,5t.Většinou sloužím jako rozvozové vozidlo s vykládkou h.rukou v okruhu 100 km.Můj dotaz je,že obchodní sít stavebnin si objednává u mě přepravu na požadovanou stavbu a vždy zústává jeden podrobně popsany dl.mě,zákazníkovy i obchodníkovy plus stazka podle které dělám fakturu a dokládám s potvrzeným dl.mému zákazníkovi.Mám dojem,že tyto dolumenty jsou dostačující.A zároven tyto služby snad automaticky se řídí obchodním zákoníkem i bez cmr listu,nebo ne?Pokud budu mít s obchodníky smlouvu o poskytnutých službách např.celoroční,jsem povinen stále vyplnovat cmr? Nebo mám službu pojmenovat jako stěhování materiálu?Moc děkuji za vysvětlení.Jaroslav Bureš

  • 26. Igor Maduda

    Reagovat 11:01, 04.04.2019

    Dobrý den, jsme malá firma, která vlastní jedno nákladní vozidlo nad 3,5 tuny (do 12 tun). Máme dlouhodobou smlouvu o přepravě s jedním zákazníkem. Na jejím základě denně v rámci jednoho města přepravujeme podle plánu materiál z výroby do externího skladu a naopak. Tuto přepravu evidují řidiči na tzv. interních přepravních listech. Kromě toho zabezpečujeme také přepravu materiálu k dodavatelům toho samého zákazníka a zpátky; toto převážně v regionu kolem města. Zde mají řidiči sebou dodací listy. Za tuto přepravu nám platí zákazník domluvenou denní paušální částku. Všechna poškození apod. řešíme se zákazníkem podle již léta zaběhnuté praxe. Otázka je jasná - musí vzhledem ke kontrolním orgánům, policii naši řidiči pro tento druh přepravy vyplňovat ještě CMR?

  • 27. Jan Medved

    Reagovat 11:40, 04.04.2019

    Reaguje na [25] Dobrý den, to je právě ta podstatná změna, že od 1.1. 2019 platí obdobná pravidla pro přepravní smlouvu ve vnitrostátní dopravě jako v mezinárodní dle úmluvy CMR. Doplňují a částečně upravují občanský zákoník. Nedokáži posoudit, zda dokumenty, které má řidič u sebe, jsou dostatečné ve smyslu zákona 111/1994 Sb. o silniční dopravě a prokazují vztah dopravce k nákladu. A jestliže se dobrovolně vzdáváte svých práv tím, že nákladní list používat nebudete, je vaše riziko. V případě sporu se zákazníkem vám bude chybět velice podstatný důkaz o realizaci přepravní smlouvy. Současně musím upozornit, že dle nařízení 11/60 je dopravce ten, který odpovídá za vystavení přepravního dokladu. A toto nařízení se vztahuje i na vnitrostátní dopravu, byť s některými výjimkami, např. přepravní doklad se nemusí vystavovat u přeprav do 100 km.

  • 28. Jan Medved

    Reagovat 11:48, 04.04.2019

    Reaguje na [26] Dobrý den, odpověď je obdobná reakci na předchozí příspěvek pana Bureše. Vyplňování nákladního listu není žádná "šikana", ale je v zájmu zejména dopravce, protože mu zajišťuje určitou právní jistotu pro případný spor se zákazníkem. Pokud se někdo sám o své vůli svých práv vzdá, je to jeho věc.

  • 29. Tereza Špalíčková

    Reagovat 10:14, 10.04.2019

    Dobrý den, chápu tedy dobře, že v případě, že si na naši firmu jezdí smluvený dopravce a veze zboží zákazníkovi - CMR musí mít i vpřípadě po Čr. Ale pokud si k nám pro zboží přijede přímo sám odběratel - bude to přímo on sám, naloží si zboží do dodávky - CMR tedy vystavovat nemusíme? Ale samozřejmě, pokud si odběratel pošle svou dopravu, předpokládám, že za úplatu, CMR vystavovat budeme? Mockrát děkuji za odpověď

  • 30. Jan Medved

    Reagovat 11:50, 10.04.2019

    Reaguje na [29] Dobrý den, ano, nákladní liste je dokladem o uzavření přepravní smlouvy mezi dopravcem a jeho zákazníkem, který dopravci za přepravu nákladů platí. Jestliže si zákazník přijede vlastním autem, jedná se o přepravu pro vlastní potřebu, žádná přepravní smlouva uzavřená není, tudíž nemůže ani být doklad o jejím uzavření. V případě silniční kontroly pak řidič bude muset ukázat např. fakturu, ze které bude jasné, že kupec zboží je totožný s dopravcem, co se veze a že se jedná o přepravu na vlastní účet. Jan Medveď

  • 31. Marie Nytrová

    Reagovat 10:35, 21.05.2019

    dobrý den, vím, že se tady píše o vnitru, ale mám dotaz spíše na mezinárodní dopravu. Jsme firma a máme vlastního řidiče. Pokud někam pro něco jede nebo někam něco veze, úmluva se nás netýká, stačí mu tedy faktura a DL, je to tak? Jak to funguje v případě, že náš řidič jede vyzvednout zboží např. do PL nebo na Slovensko?Co k tomu potřebuje za doklady, musí mu odesílatel vystavit CMR nebo také stačí faktura a DL? Čím se prokazuje, pokud ho zastaví nějaká kontrola? Děkuji.

  • 32. Jan Medveď

    Reagovat 11:31, 22.05.2019

    Reaguje na [31] Vážená paní Nytrová, pokud jde o dopravu pro vlastní potřebu, tzn. nikdo vám za dopravu neplatí, vezete vlastní zboží nebo materiál, ustanovení o přepravní smlouvě se na takovou přepravu, ani mezinárodní, ani vnitrostátní, nevztahují. Neexistuje tak ani nákladní list podle úmluvy CMR nebo obdobně §9a zákona 111/1994Sb, protože nebyla uzavřená přepravní smlouva. Nicméně řidič musí při případné silniční kontrole prokázat vztah dopravce k nákladu, což může být např. faktura, ze které je jasné, že převážený materiál je ve vlastnictví dopravce. Jan Medveď

  • 33. Marek

    Reagovat 10:11, 08.08.2019

    Dobrý den. Chci se zeptat jestli musím mit cmr do zahraničí nebo u nás když rozvažim svoje zboží. Děkuji za odpověď.

  • 34. Jan Medved

    Reagovat 10:59, 08.08.2019

    Reaguje na [33] Dobrý den, pokud vám nikdo za dopravu neplatí, tak ani nákladní list CMR, ať vnitrostátní, nebo mezinárodní, mít nemůžete. Nákladní list CMR je doklad o uzavření přepravní smlouvy. A vy s nikým žádnou přepravní smlouvu neuzavíráte, když náklad vezete sám pro sebe. S pozdravem, Jan Medveď

  • 35. Dagmar Krejčí

    Reagovat 10:21, 22.08.2019

    Dobrý den, řešíme situaci, kdy si náš zákazník jezdí pro zboží pod dodací podmínkou FCA svým vlastním vozem. CMR vystavujeme, abychom měli potvrzené převzetí zboží a stačí podepsané pole 23? Kolegové z Německa tvrdí, že musí podepsat zároveň i pole 24.. Děkuji za pomoc

  • 36. Jan Medveď

    Reagovat 11:36, 22.08.2019

    Reaguje na [35] Dobrý den, bohužel nevím, co vámi používaný nákladní list obsahuje v uváděných polích 23 a 24. Z dotazu také není jasné, jestli se vůbec jedná o přepravní smlouvu, protože uvádíte, že "zákazník si jezdí pro zboží svým vozem", takže to vypadá na dopravu pro vlastní potřebu. Můžete dotaz upřesnit? S pozdravem, Jan Medveď

  • 37. koky

    Reagovat 15:12, 18.09.2019

    Dobrý den, jedna pro nás zásadní otázka. Kdo má povinnost předložit prázdnou CMR k vyplnění. Řidič a nebo odesílatel. Většinou řidiči CMR předkládají ale co když ji nemají musí odesilatel dát svou a společne vyplnit? Můžeme na základě že řidič nepředloží CMR zboží nenaložit? Děkuji za odpověď

  • 38. Jan Medveď

    Reagovat 07:18, 19.09.2019

    Reaguje na [37] Dobrý den, úmluva CMR předpokládá, že je v zájmu jak dopravce, tak odesílatele, aby smlouva byla řádně plněna a dobře vyplněný nákladní list je součástí. Proto není dáno, kdo má za povinnost nákladní list vyplnit. Smlouva je platná i bez jeho vyplnění, ale jakmile by došlo k jakýmkoliv sporům, je absence nákladního listu nevýhodou, bez něj chybí důkazy, jak probíhala přeprava, v jakém stavu bylo zboží naloženo a vyloženo atd. To, že řidič nepředloží nákladní list, není samo o sobě důvodem k neplnění přepravní smlouvy. Ale je v zájmu odesílatele, aby měl od dopravce na nákladním listě potvrzeno, co a v jakém stavu naložil. Jan Medveď

  • 39. Petr

    Reagovat 13:30, 02.10.2019

    Dobrý den, Má povinnost potvrzovat doklad CMR i celní úřad.(např. při vyclení nebo zaclení). Děkuji

  • 40. Jan Medveď

    Reagovat 14:58, 02.10.2019

    Reaguje na [39] Dobrý den, nemá. CMR je smlouva mezi dopravcem a jeho zákazníkem, odesílatelem, je to právo soukromé, ne veřejné. Ale řádně vyplněný nákladní list se často využívá i úřady jako potvrzení např. překročení hranice nebo důkaz toho, o jaký typ přepravy se jedná - třetizemní, loco či tranzit. Někdy se také využívá jako důkaz, že zboží opustilo určité celní území. Takže celník může nákladní list razítkem označit. Jan Medveď

  • 41. Hrashek

    Reagovat 10:28, 04.10.2019

    Reaguje na [5] Dobrý den, cháp to dobře, že pokud si přepravu materiálu objedná sám odběratel (hele dovez mi furu štěrku, atp.), tak CMR být nemusí?

  • 42. Jan Medveď

    Reagovat 12:14, 04.10.2019

    Dobrý den, pokud nejste ten, kdo štěrk nebo písek prodává, tak zřejmě si to nevykládáte správně. Jestliže vznikne přepravní smlouva, tak je lhostejné, jestli je zákazníkem dopravce ten, kdo náklad posílá, nebo ten, kdo ho přijímá. Pravidla CMR neplatí jen tehdy, pokud by si odběratel pro fůru štěrku přijel sám vlastním autem se svým řidičem. nebo pokud by mu kamenolom, stavebniny apod. dovezl fůru štěrku vlastním autem s vlastním řidičem a doprava by byla v ceně té fůry štěrku. Jan Medveď

  • 43. Hrashek

    Reagovat 09:00, 07.10.2019

    Kdo tedy vypisuje CMR na dopravu štěrku, odvoz hliny atp. v případě, že objednatel je soukromá osoba, a kdo potvrzuje přijetí např. odpadu k likvidaci atp. Chápu pokud bych vezl zboží ze stavebnin, a jiné hodnotné zboží, ale CMR pro štěrk a hlínu mi přijde hodně přitažné za vlasy.

  • 44. Jan Medveď

    Reagovat 09:33, 07.10.2019

    Reaguje na [43] Dobrý den, máte pravdu, že na přepravy štěrku, písku a podobných materiálů je úmluva CMR asi hodně "nadnesená". Je jedno, jestli objednatel dopravy je soukromá osoba a pokud chcete při silniční kontrole mít klid, tak si nákladní list vypíšete sám. Nikde není dáno, kdo ho vypisuje, takže to může být dopravce nebo jeho řidič. U odpadu to ale může být jiné. Přeprava odpadů je "citlivá", tam je na místě, aby bylo jasné a potvrzené,kde a v jakém stavu se jaký odpad naložil a kde byl složený. Jan Medveď

  • 45. Marek Menšík

    Reagovat 15:42, 24.10.2019

    Dobrý den, Naše firma(A) poskytuje skladovací prostory a administrativu skladu pro jinou firmu (B). Pro firmu B skladujeme materiál, který k nám zaváží dodavatelé firmy B a materiál je od počátku ve vlastnictví firmy B. Firma B se nachází cca 1500m od naší firmy. Poskytujeme just-in-time logistiku, kdy mezi naší firmou a zákazníkem (B) denně projede okolo 50 závozů. Dopravu zajišťujeme my přes externí spedici. Je v takovém případě nutné pro každý závoz vypisovat dle nových pravidel CMR? Předem děkuji za odpověď

  • 46. Jan Medveď

    Reagovat 11:38, 29.10.2019

    Reaguje na [45] Dobrý den, není mi úplně jasné, co přesně znamená, že dopravu zajišťujete vy přes externí spedici. Nevím, kdo je dopravce. Obecně řečeno, je vždy rozhodnutí odesílatele (toho, kdo si dopravu objednává a platí) a dopravce, zda budou či nebudou vystavovat nákladní listy. Pokud se rozhodnou, že nebudou, je to jejich (možná zbytečné) riziko. Předpokládám, že se tak děje jen v případech, kdy nemůže dojít k žádnému sporu, kolik, čeho a v jakém stavu dopravce převzal k přepravě a kolik a v jakém stavu toho doručil příjemci. Jestliže ke sporu ale dojít může, minimálně dopravci bych doporučoval na vystavení nákladního listu trvat. Kromě možného sporu i z důvodu, že při případné silniční kontrole musí dopravce prokázat svůj vztah k nákladu a k tomu vyplněný nákladní list slouží ideálně. Jan Medveď

  • 47. Robert

    Reagovat 08:11, 21.02.2020

    Dobrý den, měl bych dotaz: 1. Pro našeho zákazníka skladujeme zboží a zajišťujeme převoz tohoto zboží našimi kamiony mezi sklady které provozujeme ve vzdálenostech 5km - potřebuje mít u sebe náš řidič doklad o zboží ? 2. stejný případ pro sklady vzdálené nad 100 km ? 3. stejný případ jako v bodě 1. (přepravu však nezajišťujeme my, ale smluvní přepravce s kterým máme smlouvu o zajišťění přeprav např. 10 denně) - musí mít řidič smluvního přepravce doklad pro přepravu cca 5km ? Děkuji

  • 48. Jan Medveď

    Reagovat 10:45, 24.02.2020

    Dobrý den, pokud jde o doklad k nákladu, zákon o silniční dopravě povinnost stanoví v §3 obecně, pro všechny dopravce: (3) Tuzemský dopravce je povinen zajistit, aby v každém vozidle byly při provozu tyto doklady: a) záznam o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku, pokud je povinen jej vést podle odstavce 2, a, b) doklad o nákladu a vztahu dopravce k němu. Jan Medveď

  • 49. MARIO STOJKA

    Reagovat 19:55, 23.04.2020

    Dobrý den prosím vás potrebujem poradid sem podnikatel z ČR a jezdim s dodavkov 3.5t pře zboží do Budapešti a vždycky mam potvrzení CMR od kupujícího CMR doklad dostaval sem na místě v Budapešti tetka nevím jak mám postupovat či moho pres hranice gvoli KORONA VIRUSU a ake potvzeni potrebujem pri prechode pres hranice aby sem sa tam dostal bez problémů a aj spatky ČR velmi pěkné ďakujem za vašu odpovědi s pozdravem MARIO STOJKA

  • 50. Jan Medveď

    Reagovat 10:57, 24.04.2020

    Reaguje na [49] Dobrý den, z pohledu českých předpisů a opatření je mezinárodní silniční nákladní doprava přes hranice povolená. Podmínkou je, aby se jednalo o nákladní vozidlo, tzn. kategorie N. V autě smí být jen řidič. Doporučuje se pro řidiče aut N1, aby raději měli s sebou vyplněné potvrzení pro řidiče mezinárodní dopravy https://info.odoprave.cz/aktualne. Upozorňuji, že některé státy, např. Slovensko, občas brání vstupu těchto malých nákladních aut, pokud jedou prázdná. Naložená by neměla mít problém. Jan Medveď

  • 51. František Michalčík

    Reagovat 13:59, 27.07.2020

    Dobrý den, bydlíme na česko-polské hranici,máme Rd,který je opatřen žumpou pro vývoz odpadních vod.Můžu naším přepravcem převézt odpadní vodu z táto žumpy na polskou ČOV,jestli ano,co k tomu potřebuji. Děkuji za odpověď. S pozdravem František Michalčík

  • 52. Jan Medveď

    Reagovat 11:16, 10.08.2020

    Dobrý den, myslím, že s tím si jako občan nemusíte lámat hlavu. Vy si objednáte odvoz odpadu nebo případně kalu z žumpy a ostatní už necháte na tom, kdo vám službu poskytuje. V případě kalu je zacházení v (přísnějším) režimu zákona o odpadech. Pak je na místě si vyžádat doklad o likvidaci odpadu. S pozdravem Jan Medveď

  • 53. Marek Slánský

    Reagovat 14:56, 14.10.2020

    Dobrý den, jsme výrobce a jako odesílatel zboží vystavujeme CMR. Máme dotaz: musí být v CMR povinně zaplněné políčko č.16 s údaji o dopravci? Pokud dopravce nemá s sebou razítko, musí to vyplnit ručně nebo to políčko může zůstat prázdné? Je v políčku 23 nutné razítko dopravce nebo stačí podpis řidiče? Chceme vystavování CMR automatizovat a elektronizovat a dát možnost řidičům podepisovat CMR v digitální podobě jen elektronickým perem, ale razítko dopravce bez fyzicky vytištěného CMR technicky vyřešit neumíme...

  • 54. Jan Medveď

    Reagovat 15:32, 14.10.2020

    Reaguje na [53] Dobrý den, vzhledem k tomu, že nákladní list CMR je doklad o uzavření přepravní smlouvy mezi odesílatelem a dopravcem, tak by obě dvě smluvní strany měly být na nákladním listě pochopitelně uvedeny. Podpis řidiče rozhodně není identifikace dopravce jako smluvní strany. Nevím, co přesně u vás zahrnuje pojem elektronizace, ale nákladní list slouží obvykle současně jako doklad k nákladu podle nařízení EU a podle českého zákona o silniční dopravě. Z čehož vyplývá, že jako takový musí doklad jednak obsahovat náležitosti podle zákona, jednak musí dopravce doklady uchovávat dva roky po ukončení přepravy. Kromě toho musí mít řidič doklad u sebe pro případ silniční kontroly. Což znamená, že buď musí mít papírovou podobu, nebo věrohodnou a státem akceptovatelnou elektronickou formu. Taková řešení existují a nazývají se eCMR. Jan Medveď

Vložit komentář




Položky označené hvězdičkou * jsou povinné

Související informace:

Nejčtenější články za posledních 30 dní:

© 2020 Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, z.s. Nad Sokolovnou 117/1, 14700 Praha 4, E-mail: sdruzeni@cesmad-bohemia.cz

Webdesign: PeckaDesign

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se