SUB Illust

Vysokorychlostní váhy na D8

Štítky: Nákladní doprava Legislativa Informace z regionů

Pro kontrolu hmotnosti kamionů máme v ČR nízkorychlostní a vysokorychlostní váhy. Jedny vysokorychlostní váhy byly zprovozněny v únoru roku 2022 na dálnici D8 na 47. km v obou směrech. Je to tedy rok, co jsou v provozu. Zeptali jsme se tedy na Městském úřadu v Lovosicích, který zpracovává přestupky na těchto vahách ve správním řízení, na zkušenosti s ročním provozem.

Během ročního provozu vah bylo zjištěno celkem 55 331 incidentů, z kterých úřad vyhodnotil 2 507 přestupků, které s dopravci řešil ve správním řízení. Celková výše uložených pokud dosáhla částky 13 646 000 Kč. Přestupků se dopouští dopravci tuzemští i zahraniční, počet přestupků od českých dopravců dosáhl počtu 1 443, zahraniční dopravci způsobili 1 064 přestupků. Poměr je tedy 2:3 v neprospěch tuzemských dopravců. Pokud ale porovnáme četnost průjezdů českých a zahraničních vozidel, můžeme dojít k závěru, že podíl na přestupcích bude přibližně stejný. Mezi zahraničními dopravci se vyskytla vozidla z okolních států jako Slovensko, Polsko, Německo, dále pak Bulharsko, Rumunsko, Srbsko, ale i vzdálenější státy jako třeba Portugalsko. Úspěšnost výběru pokut od zahraničních dopravců dosahuje 55,4%.

Počty zjištěných přestupků neodpovídá našemu předpokladu, že v mezinárodní přepravě se přetížené kamiony vyskytují jen minimálně. Při detailnějším rozboru přestupků jsme zjistili, že v drtivé většině nebyla překročena celková povolená hmotnost soupravy, ani jednotlivé nápravové tlaky, ale hmotnost jednotlivých vozidel v soupravě. U návěsové soupravy se totiž váží zvlášť tahač, zvlášť návěs a to tím, že se sečtou nápravové tlaky tahače a návěsu. A tady vzniká nejčastěji problém. Povolená hmotnost dvounápravového vozidla je maximálně 18 t a v praxi součet přední a zadní nápravy tahače bývá větší. Nejčastěji je to způsobeno tím, že náklad na návěsu není rovnoměrně rozložen, jeho těžiště je posunuto více dopředu a tím se přetíží hnaná náprava na tahači. Pokud si uvědomíme, že ve správním řízení je každá započatá tuna nad limit ohodnocena sankcí ve výši 9 000 Kč, nejsou výsledné pokuty zrovna nízké.

Z proběhlých správních řízení můžeme konstatovat, že váhy nejsou určeny pro vážení cisternových vozidel ani pro vážení sypkých materiálů. Pokud dopravce rozporuje rozhodnutí úřadu a je schopen doložit věrohodné doklady k váze vozidla a pokud se uvedené hodnoty výrazně rozcházejí, může tento fakt vést případně až k zastavení správního řízení. Úřad také zohledňuje překročení limitních hmotností o 3% z důvodů znečištěním sněhem nebo blátem v souladu s vyhláškou č. 209/2018 Sb.

Aktivity úřadu ve vztahu k vážení na dálnici D8 budeme dále sledovat.      

Autor: Zdeněk Gerstner, ředitel regionálního pracoviště Ústí nad Labem
Aktualizováno: 13. 06. 2023

Komentáře

Buďte první kdo vloží komentář k tomuto článku

Vložit komentář




Položky označené hvězdičkou * jsou povinné

Související informace:

Prosinec 2023

Po Út St Čt So Ne
27 28 29 30 2
5 7 9
11 12 13 14 15 16
18 19 20 21 22 23
27 28 29 30

Události v prosinci 2023

Více >

Nejčtenější články za posledních 30 dní:

© 2023 Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, z.s. Nad Sokolovnou 117/1, 14700 Praha 4, E-mail: sdruzeni@cesmad-bohemia.cz
Tyto webové stránky podléhají licenci Creative Commons, využíváme Webarchiv | Cookies a GDPR

Webdesign: PeckaDesign

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se