SUB Illust

Zpráva z akce testování sypkých materiálů

Země: Česká republika Štítky: Nákladní doprava Akce ČESMAD BOHEMIA

Tisková zpráva z testování vážení sypkých materiálů, které proběhlo 28. listopadu 2015 v Mostě.

Skupina pro technické záležitosti se kontinuálně zabývá řešením problémů s kontrolním vážením materiálů hromadné povahy, které se při přepravě pohybují. V letošním roce jsme opět řešili případy překročení limitní hmotnosti na hnací nápravu tahače nebo hmotnostního limitu tahače jako samostatného vozidla. V některých případech se jednalo o překročení jen o několik desítek kilogramů. Vzhledem k okolnosti, že v daných případech nebyla překročena největší povolená hmotnost soupravy , jedná se při správních řízeních o téměř absurdní situace. Protože některé správní orgány nepovažovaly námi zadaný odborný posudek znalecké kanceláře EXCOLO z roku 2007 za dosud platný, rozhodli jsme se jej aktualizovat na základě nově provedených zkoušek a testovacího vážení.
V sobotu 28. listopadu dorazilo do areálu polygonu v Mostě pět nákladních souprav čtyř dopravců. Přítomni byli také zástupci dvou výrobců nástaveb a příslušenství (firem Schwarzmueller a Wabco). Zkoušky chování nákladu prováděla opět zkušební laboratoř EXCOLO a autorizované vážení kontrolní skupina Centra služeb pro silniční dopravu z Ústí nad Labem.
Pro zkoušky byly jako náklad použity plastové granule, cement, řepka a kačírek ve dvou různých zrnitostech. Pouhé laické pozorování potvrdilo předpoklady, jak se materiály během přepravy chovají. Lze předpokládat, že to bude potvrzeno i protokolem a odborným posudkem. Naší snahou je přesvědčit zejména odbory dopravy krajských úřadů, které s dopravci vedou správní řízení, že výsledky naměřené na polygonu by měly akceptovat ve správních řízeních. Soupravy ve většině případů nejezdí přetížené, přetížení nápravy či podvozku je způsobena právě jen pohybem nákladu. Neobstojí ani doporučení, aby návěs či cisterna byly opatřeny příčkami. Technické opatření proti pohybu nákladu není v daných případech realizovatelné. Pro přepravu jsou používány odpovídající nové návěsy s technickým řešením umožňujícím příslušný způsob nakládky a vykládky. Vyjádření výrobců návěsové techniky také podporuje naše argumenty.
Výsledky měření budou zpracovány do konce roku a následně bude vypracován protokol a odborný posudek. Své znalecké vyjádření na základě výsledků přislíbila i Dopravní fakulta Jana Pernera.
Technické informace z testování a oficiální dokumenty budou k dispozici v rámci činnosti Skupiny, resp. Sekce nákladní dopravy. Aktivita Skupiny pro technické záležitosti Sdružení tímto zdaleka nekončí. Z testování vyplynuly některé další skutečnosti, týkající se techniky vozidel i technologie vážení, kterými se bude nadále podrobněji zabývat. Provedený krok však svůj účel v tomto okamžiku splnil. Nicméně je třeba poděkovat všem zúčastněným společnostem, které poskytly svá vozidla na vlastní náklady (Lagarde Spedition, Petr Chalupecký, Josef Chuchlík, Milan Sihelský) a za vstřícnou spolupráci také společnostem EXCOLO, Autodrom Most i Centu služeb pro silniční dopravu.
V. Kydlíček

 

Autor: Vladimír Kydlíček
Aktualizováno: 08. 12. 2015

Komentáře

Buďte první kdo vloží komentář k tomuto článku

Vložit komentář




Položky označené hvězdičkou * jsou povinné

Související informace:

Únor 2019

Po Út St Čt So Ne
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 1 2 3

Události v únoru 2019

Více >

Nejčtenější články za posledních 30 dní:

© 2019 Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, z.s. Nad Sokolovnou 117/1, 14700 Praha 4, E-mail: sdruzeni@cesmad-bohemia.cz

Webdesign: PeckaDesign

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se