Mýtná povinnost
Vozidla s povolenou hmotnost nad 3,5 tuny.
Vozidla s povolenou hmotností do 3,5 t (včetně), bez ohledu na hmotnost přívěsu podléhají dálniční známce.
Tato hmotnost se určuje dle údajů v Osvědčení o registraci vozidla pod kolonkou F.2.
Výjimky z mýtné povinnosti - vozidlo musí být zaregistrováno v systému elektronického mýtného a vybaveno palubní jednotkou.
Zpoplatněná síť
Úseky dálnic a silnic I. třídy
Legislativa: 528/2021 Sb.
VYHLÁŠKA ze dne 16. prosince 2021, kterou se mění vyhláška č. 470/2012 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným, ve znění pozdějších předpisů.
Mýtné sazby 2024
Tarify od 1. ledna 2025 jsou uvedeny ZDE
Jedná se o úpravu tarifů pro nákladní vozidla, tarify pro autobusy zůstávají beze změny.
Tarify od 25. března 2024 jsou uvedeny ZDE
Poznámka: U tarifů platí první dvě tabulky pro nákladní vozidla a druhé dvě pro autobusy.
- Instruktážní video k ověření emisní třídy CO2 vozidla najdete ZDE
- mýtný kalkulátor podle vzdálenosti / mýtný kalkulátor podle trasy
- emisní třídy vozidel
Historie tarifů
- ZDE jsou uvedeny tarify od 1. do 24. března 2024 a od 25. března 2024 pro kategorie vozidel N i M.
- přehled mýtných sazeb 2023
Změna mýtných sazeb se dotkne všech kategorií vozidel. Kromě dosavadních tří složek mýtného: poplatku za užití pozemní komunikace, poplatku za hluk z provozu a poplatku za znečištění ovzduší (dle normy EURO) bude nově zavedena čtvrtá složka, poplatek za emise CO2.
Bude zavedeno pět emisních tříd CO2. V emisní třídě CO2 1 jsou poplatky nejvyšší, naopak emisní třída CO2 5 je určena pro vozidla s bezemisním provozem.
Vozidla s datem první registrace před 1. červencem 2019 a autobusy budou zařazeny do emisní třídy CO2 1 a nemají nárok na zařazení do vyšší emisní třídy CO2 (2 až 5, s nižšími poplatky). Jejich provozovatelé nemusí podnikat žádné kroky, zařazení proběhne automaticky.
Zda nemá vozidlo s datem první registrace po 1. červenci 2019 nárok na registraci do vyšší emisní třídy CO2 s nižší mýtnou sazbou lze ověřit v dokumentaci vozidla od výrobce a následně ve vyhledávači na stránkách www.mytocz.eu/co2. Autobusy nemohou získat CO₂ číslo 2, 3 a 4, protože pro ně nejsou definovány takzvané podskupiny vozidel dle přímo účinného nařízení 2019/1242 EU. Platí, že zařazení do emisní třídy musí být evropsky jednotné, ale mýtné sazby pro autobusy budou zvýšeny jen o 5 %.
Provozovatelům nehrozí žádné sankce, pokud budou provozovat vozidlo s nárokem na vyšší emisní třídu CO2, ale ponechají vozidlo zařazené v emisní třídě 1. Podle analýzy CzechToll splní nárok na zařazení do vyšší emisní třídy CO2 jen 5 až 10 procent z vozidel, která jsou dnes do systému elektronického mýtného zaregistrována
Žádost o zařazení vozidla do vyšší emisní třídy CO2 lze podat kdykoli v budoucnosti a pro její podání není stanovena žádná lhůta.
Elektromobily a vodíková vozidla s hmotností nad 4,25 t budou muset být registrována k mýtu a vybavena palubní jednotkou, ta bude nastavena v režimu pro vozidla s výjimkou z mýtných poplatků.
Varianty plateb
Vozidla nad 3,5 t jsou povinna mít elektronickou palubní jednotku, včetně vozidel, která mají výjimku. Ta palubní jednotku využívají v režimu osvobozeného od úhrady mýta.
Způsob úhrady
Pre-payment - předplacené mýtné:
- vložení kreditu na palubní jednotku před vjezdem na zpoplatněnou komunikaci. Podmínkou pro vydání palubní jednotky je úhrada kauce za jednotku + předplacení mýtného v minimální částce 1 000 Kč.
- mýtné je možné předplatit na obchodních místech: hotově, nebo platební či tankovací kartou; přes zákaznickou samoobsluhu: platební kartou; prostřednictvím mobilní aplikace: platební kartou; bankovním převodem na účet provozovatele
Post-payment - následné placení mýtného:
- mýtné lze na základě smlouvy uzavřené na kontaktním místě hradit bankovním převodem - tzv. následné placení s odloženou splatnostností - pro tuto variantu musí být schválená bankovní záruka - kalkulátor. Následné placení mýtného je možné také z účtu tankovací karty: seznam akceptovaných karet
Doplatek mýtného
Doplatek je možné provést v zákaznické samoobsluze v sekci "Předplacení a doplatek mýtného" volbou položky "Doplatek mýtného", poté uživatel vybere vozidlo, pro které chce doplatek provést. Následně zvolí možnost "C. Doplatek za jízdu s chybně nastaveným počtem náprav"
Dále je nutné zadat parametry, potřebné pro provedení doplatku a následně se pokračuje dle pokynů aplikace
Po provedení doplatku dojde k přecenění zvolených transakcí, u předplaceného kreditu dojde ke stržení kreditu a u režimu následného placení je uživateli vystaven vrubopis.
Kromě výše uvedeného postupu je možné doplatek provést také na kterémkoliv kontaktním místě.
Slevy na mýtném
Částka, ze které se sleva počítá je nižší než jaká byla na mýtu reálně zaplacena. Důvodem je skutečnost, že slevy se nepočítají z celé zaplacené částky, ale jen z nákladů vynaložených na zpoplatněné pozemní komunikace, tzn. příplatek za ovzduší a hluk není zahrnut.
Palubní jednotka
- vratná kauce ve výši 2 468 Kč za jednotku nepodléhá DPH
Uživatel palubní jednotky je povinen v plném rozsahu nahradit případnou újmu způsobenou ztrátou, odcizením, zničením nebo poškozením jednotky. Bude-li provozovatelem systému plně funkční a nepoškozená jednotka nalezena nebo se jinak dostane do jeho dispozice bez přičinění uživatele (kterému bylo toto elektronické zařízení původně vydáno), není tím dotčeno jeho právo na vrácení kauce.
Před jízdou, během jízdy a po ukončení jízdy po zpoplatněných komunikacích je řidič povinen kontrolovat funkčnost a správnost nastavení elektronického zařízení:
-
Nastavení kategorie vozidla se provádí při registraci dle údajů v technickém průkazu vozidla a nelze ji uživatelsky měnit
-
Nastavení počtu náprav provádí řidič vozidla podle aktuálního počtu náprav motorového vozidla včetně připojených přívěsů a návěsů. Do počtu náprav budou zahrnuty i nápravy ve zdvižené poloze a všechny osy dvojnáprav nebo trojnáprav.
Nastavení počtu náprav není možné během jízdy - vozidlo musí stát.
Pro nastavení 5 a více náprav bude palubní jednotka indikovat rozsvícené kontrolky čísel 2 a 3.
Za správné nastavení aktuálního počtu náprav odpovídá řidič vozidla. -
Instalace palubní jednotky do vozidla - zapojení do zásuvky zapalovače nebo pevná montáž palubní jednotky přes instalační sadu.
Dojde-li v průběhu jízdy po zpoplatněných komunikacích k poruše nebo poškození elektronického zařízení, je řidič povinen zajet na nejbližší kontaktní nebo distribuční místo a tam elektronické zařízení vyměnit.
Registrace
Vozidlo je nezbytné zaevidovat do mýtného systému:
- online registrace je možná pro režim placení předem a pro režim následného placení s bankovní zárukou
- na obchodních místech (nebo u některých vydavatelů tankovacích karet)
Pro registraci musí být dodány údaje potřebné k zaevidování vozidla a předložen technický průkaz vozidla nebo osvědčení o registraci vozidla. Výdej palubního zařízení je možný na kontaktním či distribučním místě nebo zasláním poštou.
Přihlášení do zákaznické samoobsluhy
Vstup do Zákaznické samoobsluhy systému elektronického mýtného bude od 1. 7. 2020, na základě zákona č. 250/2017 Sb. o elektronické identifikaci, výhradně s bezpečnostními identifikačními prostředky přes portál eidentita.cz.
Webové stránky a kontaktní údaje
- Webové stránky mýtného systému zůstávají na stejné adrese: www.mytocz.eu
Pokud budete potřebovat použít webové stránky původního provozovatele, můžete si je přepnout pomocí okna, které je vpravo uprostřed stránky: Přechod na původní stránky
- Zákaznické centrum, nepřetržitý provoz: +420 243 243 243
- E-mail: info@mytocz.eu
- Poštovní adresa: MYTOCZ, P.O.Box 108, 170 00 Praha 7
Vrácení palubní jednotky:
- OBU s placením předem: lze vrátit na kterémkoliv distribučním nebo kontaktním místě. Uživatel musí při vrácení předložit doklad k vozidlu: osvědčení o registraci vozidla nebo technický průkaz vozidla; uživatel, který nemá v držení doklady k vozidlu, musí předložit doklad, že byl do systému evidován jako majitel nebo provozovatel vozidla, tedy doklad totožnosti. Pokud vrací OBU evidovanou na firmu, navíc ověřený výpis z obchodního rejstříku nebo živnostenský list a pokud na něm není jmenován, navíc ověřené písemné zmocnění k zastupování.
- OBU s následným placením: pouze na kontaktním místě a uživatel musí při vrácení předložit doklad totožnosti. Pokud není kontaktní osobou, která je uvedena ve smlouvě, navíc ověřené písemné zmocnění k zastupování, které nesmí být starší než 3 měsíce.
Propadnutí kauce za OBU v případě mechanického poškození nebo exspirace kauce (což nastane, když OBU není déle jak 1 rok použita k mýtné transakci).
Časté dotazy
Je možné palubní jednotku pro české mýto možné použít i na Slovensku?
Zatím ne, nicméně satelitní mýtný systém společnosti CzechToll je technicky připravený fungovat i se slovenskou palubní jednotkou, stejně jako to platí naopak i na Slovensku. Zajištění interoperability mýtných systémů je věcí politické dohody mezi jednotlivými státy.
Převoz vozidla
Pokud je převážené vozidlo částečně v kontaktu s vozovkou, je nutné o tento počet náprav zvýšit nastavení na mýtné krabičce v tažném vozidle.
Registrace k mýtu bez technického průkazu
Pokud není dostupný originál technického průkazu, nelze jej nahradit kopií ale je nutné doložit kupní smlouvu.
Registrace vozidla se zahraniční převozní značkou
K mýtu LZE zaregistrovat i vozidlo s dočasnou převozní značkou vydanou v zahraničí. Pokud by pracovník obchodního místa neuměl takové vozidlo zaregistrovat, je třeba jej upozornit, že informace k postupu získá na firemním "helpdesku".
Aktualizace: 22. 10. 2024