SUB Illust

Povolovací řízení MAD

Informace o povolení pro mezinárodní autobusovou dopravu v Německu

Nepravidelná mezinárodní autobusová doprava
Legislativa:
Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Spolkové republiky Německo o mezinárodní osobní a nákladní dopravě platná od 19. 6. 1997 - č. 199/1997 Sb.

Pro Německo i pro ČR platí pravidla EU, na základě kterých autobusový dopravce provozuje dopravu osob v rámci Evropské unie. Tato společná pravidla jsou stanovena Nařízením Rady (EHS) č. 684/92, ve znění Nařízení Rady (ES) č. 11/98, dále Nařízením Rady (ES) č. 12/98, které stanoví podmínky pro kabotážní přepravu uvnitř členského státu a Nařízením Komise (ES) č. 2121/98, ve kterém jsou stanoveny doklady pro přepravu cestujících autobusem. Z pohledu povolovacího řízení je příležitostná doprava osob v rámci EU, pokud je prováděna v souladu s výše uvedenými nařízeními, zcela osvobozena od povolení. Kyvadlová doprava přestává jako samostatná kategorie v rámci EU existovat a je zařazena do příležitostné dopravy.

Od 1. 5. 2004 musí být dle výše uvedených nařízení příležitostná doprava osob v rámci EU prováděná pro cizí potřebu doprovázena následujícími doklady:
a) povolení Společenství pro mezinárodní autobusovou dopravu cestujících prováděnou pro cizí potřeby - Eurolicence,
b) sešit jízdních listů EU - kontrolní doklad.
Dopravce je rovněž povinen dodržovat platné předpisy týkající se zdanění dopravy osob v jednotlivých státech.

Příležitostná doprava osob v rámci EU prováděná pro vlastní potřebu musí být od 1.5.2004 vybavena pouze Osvědčením pro dopravu prováděnou pro vlastní potřebu autobusy mezi členskými státy EU.

Dvoustranné mezivládní dohody o silniční dopravě s jednotlivými státy EU zůstávají i nadále v platnosti (např. v SRN povolovací řízení pro taxi a ostatní vozidla s obsaditelností do 9 osob včetně řidiče), ale některá jejich ujednání platnosti pozbývají, pokud danou problematiku řeší předpisy EU, které mají vyšší účinnost než bilaterální Dohoda.
Povolovací řízení v souladu s platnými Dohodami i nadále platí pro třetizemní přepravy osob mimo rámec EU, které končí či začínají v zemi, která není členem EU, nebo není členem Dohody INTERBUS a nebo se nejedná o Švýcarsko, neboť tato oblast přeprav předpisy EU řešena není.

Uvnitř EU nejsou na autobusy v nepravidelné autobusové dopravě uplatňovány žádné minimální technické standardy, vyjma těch, které jsou uplatňovány na vozidla nově uváděná do provozu. Je vyžadována pouze platná technická kontrola (STK).

Nepravidelná doprava osob mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo provozovaná osobními automobily (taxi a ostatní vozidla do 9 osob včetně řidiče)

Dle sdělení Ministerstva dopravy, výstavby a rozvoje měst SRN existují velmi časté případy, kdy čeští dopravci, kteří provádějí na vlastní účet nebo na účet třetí osoby nepravidelnou dopravu osob mezi ČR a SRN osobními vozidly do 9 osob včetně řidiče, nejsou vybaveni potřebnými povoleními a používají nesprávné či dokonce nemají žádné kontrolní doklady. Veškeré druhy neliberalizované nepravidelné dopravy osob totiž i po vstupu ČR do EU podléhají povolovacímu řízení dle platné bilaterální Dohody mezi vládou ČR a vládou SRN o mezinárodní silniční osobní a nákladní dopravě z roku 1997 (publikováno jako sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 199/1997 Sb.). Konkrétní podmínky povolovacího řízení pro kyvadlovou dopravu osob jsou uvedeny v čl. 4 Dohody, liberalizovaná i neliberalizovaná příležitostná dopravu osob je vymezena v čl. 5 a nelze opomenout ani čl. 6 této Dohody, kde je jednoznačně stanoveno, že přeprava osob se začátkem a koncem uvnitř výsostného území státu jedné smluvní strany vozidly (v tomto případě do 9 osob včetně řidiče) evidovanými na výsostném území druhé smluvní strany není dovolena (zákaz kabotáže). Tato skutečnost byla potvrzena na zasedání poslední česko-německé Smíšené komise pro mezinárodní silniční dopravu, která se konala ve dnech 30. – 31. března 2006 v Praze a jak bylo následně zachyceno v Protokolu z tohoto jednání, mezinárodní dopravu osob provozovanou vozidly, která jsou vzhledem ke své konstrukci a výbavě vhodná a určená pro přepravu nejvýše 9 osob včetně řidiče, není možné zahrnout do oblasti působnosti jednotného komunitárního předpisu (nařízení Rady (EHS) č. 684/92 ze 16. března 1992 o společných pravidlech pro mezinárodní přepravu cestujících autokary a autobusy ve znění nařízení Rady (ES) č. 11/98 z 11. prosince 1997.
V souladu se zněním výše uvedených článků Dohody mezi vládou ČR a vládou SRN o mezinárodní silniční osobní a nákladní dopravě z roku 1997 tedy kyvadlová a neliberalizovaná příležitostná mezinárodní doprava osob mezi ČR a SRN, provozovaná osobními vozidly do 9 osob včetně řidiče, podléhá povolení příslušného orgánu druhé smluvní strany. Kompetentním německým úřadem pro podání žádosti o udělení povolení je Ministerstvo dopravy, výstavby a rozvoje měst SRN.
S odvoláním na protokol z jednání česko-německé Smíšené komise o silniční dopravě, které se konalo ve dnech 26. – 28. 4. 1999, je jako správný kontrolní doklad pro příležitostnou dopravu osob stanoven jízdní list dle vzoru ASOR. Současně je uvedeno, že lze eventuálně akceptovat i jízdní list EU, ale pouze v případě, že bude v příloze doprovázen i úplným seznamem cestujících.

Souhrnně tedy lze konstatovat, že:

  • hodlá-li dopravce provádět kyvadlovou či neliberalizovanou příležitostnou mezinárodní dopravu osob mezi ČR a SRN osobním automobilem do 9 osob včetně řidiče, musí si k tomu v dostatečném časovém předstihu zajistit u kompetentního úřadu v SRN potřebné povolení a jako kontrolní doklad připojit vyplněný jízdní list dle vzoru ASOR,
  • hodlá-li dopravce provádět liberalizovanou příležitostnou mezinárodní dopravu osob mezi ČR a SRN osobním automobilem do 9 osob včetně řidiče, musí mít vždy s sebou jako kontrolní dokument vyplněný jízdní list dle vzoru ASOR, kterým při případné kontrole bude dokladováno, že je prováděna doprava osob nepodléhající povolovacímu řízení,
  • kabotážní přeprava osob, prováděná po německého území osobním automobilem do 9 osob včetně řidiče, je zakázána.

 

Poslední aktualizace: 26. 8. 2021

Prosinec 2024

Po Út St Čt So Ne
25 26 27 28 29 30
2 5 7
12 13 14
16 17 18 19 20 21
23 28
30 31 1 2 3 4 5

Události v prosinci 2024

Více >

© 2024 Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, z.s. Nad Sokolovnou 117/1, 14700 Praha 4, E-mail: sdruzeni@cesmad-bohemia.cz
Tyto webové stránky podléhají licenci Creative Commons, využíváme Webarchiv | Cookies a GDPR

Webdesign: PeckaDesign

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se