V současné situaci, kdy cena nafty zvýšila dopravcům náklady na 1 km o 6 až 7 Kč, mají zejména menší dopravci zcela vyčerpáno cash flow a mnoho jich je ohroženo bankrotem. Měsíčně na jedno vozidlo doplácí 50 až 70 tisíc Kč a hrozí, že v řádu nízkých jednotek týdnů mnohým dojdou prostředky na zaplacení nafty a svá vozidla zastaví.
Vláda zatím pro dopravce připravila spíše „měkčí“ opatření ve formě odkladů některých plateb, která mohou podpořit jejich cash flow - viz tisková zpráva na stránkách Ministerstva financí, ale situace v dopravních firmách se dramaticky zhoršuje. Sdružení ČESMAD BOHEMIA se proto obrací na stát i s žádostí o přímou a rychlou finanční pomoc dopravcům k překlenutí období růstu cen a se žádostí o snížení spotřební daně z nafty na minimum EU. Podobná opatření již přijala řada evropských států a jen s nimi mohou čeští dopravci přežít a čelit zahraniční konkurenci. Prezident Sdružení Josef Melzer to zdůvodňuje slovy: „Silniční doprava je strategickým odvětvím státu, což prokázala v uplynulých dvou letech coronaviru. Kromě své nezastupitelnosti (realizuje až 80 % objemu všech přeprav) přináší státu i nemalé finanční příspěvky. Jeden český kamion generuje ročně cca 800 tis. Kč na daních a odvodech, ovšem v případě nahrazení zahraničním dopravcem, získává stát jen 70 tis. Kč na mýtu. Požadované snížení spotřební daně o 1,60 Kč by při současné úrovni cen výrazně příjem státu neohrozilo, neboť nyní při vyšších cenách za PHM získává na DPH o 2,50 až 3,20 Kč z litru více ve srovnání s průměrem roku 2021. Nižší daň ale dopravcům dá šanci v soutěži se zahraniční konkurencí i po ukončení konfliktu.“
Situace je závažná, Sdružení ČESMAD BOHEMIA tedy žádá vládu o opatření, která posílí finanční situaci dopravců, nikoliv pouze „měkká“ opatření, která odkládají problém dopravců na další období. Na podporu těchto požadavků vyhlašuje do odvolání připravenost k širokému veřejnému vystoupení dopravců.
Autor: Martin Felix
Aktualizováno: 24. 03. 2022