Generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř pořádání konference zdůvodnil: „Problém minimální mzdy a dalších ochranářských opatření typu zákazu týdenních odpočinků ve vozidle se vyhrocuje. Další a další západoevropské země pod záminkou boje proti sociálnímu dumpingu přijímají ochranářská opatření rušící de facto volný trh v silniční dopravě. Navíc je v současné době v Evropské unii projednávána směrnice o vysílání pracovníků a silniční balíček. Tyto dokumenty mohou celý problém vyřešit, nebo naopak eskalovat."
Revizi směrnice EU o vysílání pracovníků č. 96/71/ES a jejích důsledků pro volný pohyb služeb se ve svém vystoupení věnovala poslankyně Evropského parlamentu za ANO Martina Dlabajová, v této souvislosti prohlásila: „Sektor mezinárodní dopravy je specifický svojí vysokou mobilitou. Řidiči zcela běžně během jedné cesty projedou hned několika zeměmi a nedovedu si představit, jak by měla vypadat pracovní smlouva takového řidiče, která by vyměřovala hned několik rozdílných mezd zároveň. Proto také navrhuji vyjmutí silniční dopravy z působnosti směrnice o vysílání pracovníků." Ve svém vystoupení poukázala na to, kde je hranice mezi sociálním dumpingem a ochranářstvím vlastního trhu: „Nechci pošlapávat práva našich pracovníků. Souhlasím se sociální ochranou a dodržováním standardů, které jsou dle mého nyní nastaveny dobře. Odmítám ale, aby EU zasahovala do sociální a mzdové politiky, kterou mají ve své pravomoci členské země. Tím spíše, aby vědomě omezovala volný pohyb služeb."
Zástupce generálního delegáta IRU při Evropské unii Jan Němec zmínil nejednotnost názorů na změnu poměrů na evropském dopravním trhu mezi jednotlivými asociacemi sdruženými v IRU. Pozice Ministerstva dopravy k uplatňování směrnice o vysílání a k Silničnímu balíčku a aktivity české státní správy okomentoval náměstek ministra dopravy České republiky Ladislav Němec.
Pozici českých dopravců shrnul prezident Sdružení ing. Vladimír Starosta: „Situace dospěla do stavu, kdy není možné stoprocentní vítězství jedné strany. My trváme na tom, že uplatňování směrnice o vysílání pracovníků není vhodné pro silniční dopravu, neboť nepočítá s vysokou mobilitou pracovníků a její uplatňování vykazuje ničivou administrativní zátěž pro silniční dopravce. Na druhou stranu chápeme, že je třeba řešit problém nomádských řidičů, pracujících někdy celé měsíce na území cizího státu bez návratu do domovské země."
S tématem souvisí
Autor: Martin Felix
Aktualizováno: 10. 03. 2017
Komentáře
1. Josef
Reagovat 14:14, 15.04.2017
Paní Dlabajová nejspíš vůbec nechápe, oč v podstatě státům EU jde. Není to totiž o ničem jiném, než dumpingu. Jedinou myšlenku, se kterou se dá souhlasit, je rozdílnost mezd jednotlivých zemí. Myslím si, že by (třeba) nebylo od věci nastavit jednotnou výši, vycházející z průměru. Adekvátní, a zajisté všem vyhovující, by mohla být výše kolem 12 - 13 set €. Plat kolem 30 tisíc btto není ničím, co by dopravce nějak ničilo, již dnes se najdou, kteří tuto mzdu nabízí. Jestli EU zasahuje do mzdových politik jednotlivých zemí, není to proto, aby ničila "východ", ale aby našla východisko pro všechny. Zcela "mimo mísu" je potom pan Hromíř, který mluví o "boji proti sociálnímu dumpingu" jako o "ochranářských opatření rušící de facto volný trh v silniční dopravě". Pochopitelně, ono se to zaměstnává za 15 tisíc btto (př. plzeňský Duvenbeck) novodobé otroky, kterým se "doplňuje" mzda dietami, aby "to" alespoň nějak vypadalo. Diety jsou ovšem ditami, nemající se mzdou vůbec nic společného. Což každý z těchto otroků pozná ve chvíli, kdy nastoupí důchod. Naši (nejen) dopravci by si měli už konečně uvědomit, že holedbání se lacinou pracovní silou by už konečně mělo skončit. Natolik nechutným žebrákem Česko není. A jestli tuto dementní myšlenku naši "Hromíři_Dlabajové" nejsou schopni opustit, potom je dobře, že se EU ujímá aktivit. Hezký den.