Setkání se zúčastnili zástupci Krajského úřadu Ústeckého a Libereckého kraje, Celní správy, Oblastního inspektorátu práce a Centra služeb pro silniční dopravu.
Zástupci krajských úřadů pozitivně hodnotili spolupráci s Mechanikou Děčín, kdy její pracovníci aktivně pomáhají, díky vlastními silami vyvinutými softwarovými nástroji, při odhalování a především dokazování nelegálních manipulací řidičů s kartou nebo digitálním tachografem. V Ústeckém kraji bylo takových manipulací letos odhaleno celkem 21 s kaucemi v celkové výši 1 700 000,- Kč, v Libereckém kraji bylo odhaleno 5 řidičů s celkovou kaucí 500 000 Kč. Zástupci obou krajů potvrdili, že aktivně pracují s registrem podnikatelů v silniční dopravě, kam se zapisují informace o závažných přestupcích dopravců spáchaných nejen v České republice, ale i v zahraničí. V oblasti přepravy nebezpečného zboží se zástupci obou krajů shodli na tom, že pokud dostanou podnět z kontroly na silnici, v rámci dohlídky na firmě kontrolují i to, zda firma má svého bezpečnostního poradce a kontrolují také výroční zprávy 5 let zpětně. V obou případech také zaznělo, že krajům chybí vhodná kontrolní místa pro výkon státního odborného dozoru na silnici.
Zástupce celní správy informoval o připravované velké organizační reformě celní správy, která proběhne v příštím roce. V oblasti dozoru nad silniční dopravou ubylo celní správě kompetencí, ale celníci se dál zabývají kontrolou přepravy zboží, podléhajícího spotřební dani, přepravy odpadů a kontrolou výběru mýta. V uplynulém roce byl v ČR odhalen zvýšený počet nelegálních přeprav odpadů ze zahraničí, které se podařilo vrátit do země původu.
Zástupci Oblastního inspektorátu práce upozornili na nedostatky v evidenci lékařských prohlídek řidičů. Především upozornili na to, že řidiči předkládají potvrzení od lékaře, která neodpovídají vzoru, který je uveden ve vyhlášce 277/2004 Sb. o zdravotní způsobilosti k řízení vozidla. V ideálním případě by řidič měl jít k lékaři již vybaven od dopravce řádným formulářem potvrzení o zdravotní způsobilosti. Pokud mu lékař vystaví potvrzení na svém formuláři, pak tento formulář musí obsahovat všechny údaje, které jsou uvedeny ve vzoru z vyhlášky, včetně např. čísla občanského průkazu. Pokud tomu tak není, tak je potvrzení neplatné. Druhá skutečnost, na kterou zástupci OIP upozornili, je evidence školení řidičů. Každý zaměstnavatel by měl vést evidenci školení svých zaměstnanců, a to ve formě obsahu školení a prezenční listiny. Takto by se mělo evidovat i školení řidičů. V praxi bývá často nahrazeno potvrzením s pěti razítky. Toto potvrzení se ale odevzdá při výměně profesního průkazu a dopravce pak nemá žádné potvrzení o tom, jak se školili jeho řidiči, na což pak kontrola v praxi naráží.
Zástupce Centra služeb pro silniční dopravu informoval hlavně o připravenosti na transformaci úřadu na Inspekci silniční dopravy (INSID), která bude fungovat od 1. 7. 2025. INSID bude moci zastavovat vozidla, a tím se stane plnohodnotným kontrolním orgánem. Pozitivní informací je, že všechny mobilní jednotky budou vybaveny anténou DSRC, tedy zařízením pro dálkový monitoring nových tachografů, čímž se zajistí stejný dohled nad domácími i zahraničními dopravci.
Setkání se tentokrát nezúčastnili zástupci Policie ČR, kteří se z jednání omluvili.
Setkání se organizují pravidelně, 1 až 2 krát ročně a cílem těchto setkání je vzájemná výměna informací a zkušeností.
Autor: Zdeněk Gerstner, ředitel regionálního pracoviště ČESMAD BOHEMIA Ústí nad Labem
Aktualizováno: 16. 12. 2024