SUB Illust

Barometr nákladní dopravy za 2. čtvrtletí 2024

Země: Česká republika Štítky: Akce ČESMAD BOHEMIA

Dopravci hlásí opatrný optimismus

Příznivější výsledky hospodaření za 2. čtvrtletí 2024 reportují silniční nákladní dopravci. Potřetí v řadě se zlepšil jejich výhled na objemy zakázek v příštích 6 měsících. To vše naznačuje, že po odeznění vysoké inflace, vstřebání nárůstů mýtných sazeb a zastavení poklesů zakázek může odvětví doufat v lepší podzim letošního roku.

Sdružení ČESMAD BOHEMIA monitoruje situaci v oblasti silniční nákladní dopravy tzv. Barometrem nákladní dopravy, kdy každé čtvrtletí provádí dotazníkové šetření mezi svými členy, zvlášť pro vnitrostátní a mezinárodní nákladní dopravu. Dopravci hodnotí uplynulé čtvrtletí, odhadují, jak dopadne to právě probíhající, a indikují, jak vidí zakázky na půl roku dopředu. Výsledky jsou zveřejňovány vždy na konci měsíce po skončeném čtvrtletí.

Na obrázku jsou uvedeny výsledky hospodaření z dopravní činnosti za 2. čtvrtletí 2024, odhad výsledků na 3. čtvrtletí 2024 a výhled na zakázky během příštích šesti měsíců. Sběr dat pro Barometr probíhal mezi silničními nákladními dopravci ­ členy Sdružení ČESMAD BOHEMIA v období od 31.7.2024 do 5.8.2024. Výsledky vycházejí z responzí 200 dopravců.

Dosáhli jste ve 2Q/2024 provozního zisku z dopravní činnosti?

Téměř dvě třetiny firem dosáhly ve 2. čtvrtletí na zisk z dopravní činnosti. To je příznivá zpráva. 64% úspěšných firem v mezinárodní dopravě je zlepšení o 16 procentních bodů, 61% vnitrostátních dopravců v zisku je dokonce o 19 procentních bodů více než před 3 měsíci. Zřejmě to znamená, že se již dopravcům podařilo do cen promítnout zvýšené sazby mýta zejména v Německu z konce roku 2023 a většinově zvládli i březnové zdražení mýta v České republice.

Očekáváte dobrý výsledek v tomto čtvrtletí?

Co se týká očekávání, jak dopadne hospodaření firem v probíhajícím třetím čtvrtletí, projevuje se v hodnocení dopravců tradiční opatrnost. Léto je netypickým obdobím, je doba dovolených. I přesto, že by oslabující koruna měla ve výsledcích mezinárodních dopravců pomoci, je jejich očekávání o 4 procentní body horší než minule, jen 39% z nich předpokládá kladný výsledek za období červenec až září. Ve vnitrostátní dopravě je to o něco lepší, 46% firem odhaduje, že skončí v zisku, to je plus 5 procentních bodů. To je na vnitru dokonce nejlepší výsledek od roku 2021, jak ukazuje graf a lze to považovat za signál určitého oživení.

Vidíte pozitivně objemy zakázek na příštích šest měsíců?

Oživení poptávky od zákazníků dokládá i poslední sledovaný údaj, tj. očekávání vývoje zakázek v následujících 6 měsících, tedy do konce roku 2024. Index v mezinárodní dopravě si připsal 10 procentních bodů, 46% dopravců vidí zakázky pozitivně. Ve vnitrostátní dopravě z nich je optimistických téměř polovina, 49% je zlepšením o 13 procentních bodů. Tento předstihový indikátor svým trendem napovídá, že by se mělo začít dařit lépe nejen dopravě, ale především v celé ekonomice. Graf ukazuje už třetí významný nárůst kladných očekávání v posledních čtvrtletích.

Pocítili jste v prvním pololetí problémy v cash-flow vaší firmy?

Do průzkumu jsme zařadili otázku, která reagovala na předpokládaný nápor na cash-flow dopravců vyvolaný zvyšováním mýtných sazeb a dopady vysoké inflace v loňském roce. Je vlastně velmi příznivé, že třetina dopravců odpověděla, že s cash-flow v prvním půlroce problém neměli. U 43% ale ke zhoršení došlo a téměř čtvrtina (24%) dopravců se potýkalo s výraznými problémy. To koresponduje i s děním v jiných zemích. Například dle článku v polském deníku Rzeczpospolita čelí místní dopravci vážným problémům v hospodaření,  84% z nich bojuje s klesajícími maržemi kvůli vyšším nákladům a poklesu poptávky a více než polovina vykazuje zpožďování plateb o 30 a více dní.

Respondenti odpověděli i na otázku, jaké byly příčiny v případě zhoršeného cash-flow.

Jaké jsou příčiny horšího stavu vašeho cash-flow?

52% dopravců uvedlo, že hlavní příčinou tlaku na cash-flow je celkový nárůst nákladů, tedy nejen mýtných sazeb. Ty označilo jako důvod 42,5% respondentů. Téměř třetina (28%) jich pak za příčinu zhoršeného cash-flow považuje přetrvávající pokles zakázek a ve čtvrtině případů jsou důvodem zpožďující se platby od zákazníků. K tomu ještě 5% dopravců zaznamenalo nedobytné pohledávky, které jim poškodily financování. Posledním důvodem pro tlak na cash-flow bylo snížení efektivity přeprav, případně vyšší podíl prázdných jízd, což souvisí i s poklesem zakázek. V několika případech se ještě objevily specifické problémy, jako vyšší náklady na servis, zatěžující škodní události ale i odstavení vozidel pro nedostatek řidičů nebo snížení cen za dopravu.

Autor: Vojtěch Hromíř, generální tajemník ČESMAD BOHEMIA
Aktualizováno: 06. 08. 2024

Související informace:

Nejčtenější články za posledních 30 dní:

© 2024 Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, z.s. Nad Sokolovnou 117/1, 14700 Praha 4, E-mail: sdruzeni@cesmad-bohemia.cz
Tyto webové stránky podléhají licenci Creative Commons, využíváme Webarchiv | Cookies a GDPR

Webdesign: PeckaDesign

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se