SUB Illust

Barometr nákladní dopravy

Sdružení ČESMAD BOHEMIA monitoruje situaci v oblasti silniční nákladní dopravy tzv. Barometrem nákladní dopravy, kdy každé čtvrtletí provádí dotazníkové šetření mezi svými členy, zvlášť pro vnitrostátní a mezinárodní nákladní dopravu.

Dopravci hodnotí uplynulé čtvrtletí, odhadují, jak dopadne to právě probíhající, a indikují, jak vidí zakázky na půl roku dopředu. Výsledky jsou zveřejňovány vždy na konci měsíce po skončeném čtvrtletí.

Na obrázku jsou uvedeny výsledky za 3. čtvrtletí 2022, odhad na 4. čtvrtletí 2022 a výhled na příštích 6 měsíců.

Sběr dat pro Barometr probíhal mezi silničními nákladními dopravci - členy Sdružení ČESMAD BOHEMIA v období od 31.10.2022 do 2.11.2022.

Reportované výsledky hospodaření, ať už za 3. čtvrtletí nebo odhad za probíhající 4. čtvrtletí se výrazně ve svém trendu lišily u mezinárodní (MKD) a vnitrostátní dopravy. Zatímco firmy v MKD dosáhly za 3Q lepších výsledků než za 2Q a i jejich odhady hospodaření za 4Q vypadají lépe než minule, tak firmy na vnitru si ve 3Q mírně pohoršily ve srovnání s 2Q a i jejich odhad pro 4Q vypadá o dost hůře než tomu bylo před třemi měsíci.

Co se týká výhledu na zakázky pro příštích 6 měsíců, tak tam je trend velmi varovný až alarmující. V MKD se z optimismu ve 2Q propadlo pozitivní očekávání o 20 procentních bodů a ve vnitrostátní dopravě optimismus poklesl o necelých 20 procentních bodů také a dostal se až těsně nad 30%.

Dosáhli jste ve 3Q/2022 provozního zisku z dopravní činnosti?

67% mezinárodních nákladních dopravců (MKD) hlásí zisk, to je o 5 procentních bodů více než ve druhém kvartále. Ve vnitrostátní dopravě uspělo a na zisk dosáhlo 59% dopravců. To je mírné zhoršení o 2 procentní body.

Očekáváte dobrý výsledek v tomto čtvrtletí?

52% dopravců v MKD věří v pozitivní výsledek ve 4. čtvrtletí (o 4 procentní body více než při minulém zjišťování). Naopak, méně optimistů je mezi vnitrostátními dopravci, kde jen 41% z nich očekává kladný výsledek ve 4. čtvrtletí roku 2022. Je to o 6 procentníchbodů méně než minule.

Vidíte pozitivně objemy zakázek na příštích 6 měsíců?

Razantně se v mezinárodní dopravě snížil optimismus při výhledu na zakázky na půl roku dopředu. Nyní je vidí pozitivně pouze 40% dopravců v MKD, to je o hrozivých 20 procentních bodů méně než minule. Na vnitru se s optimismem na zakázky dívá dokonce jen 31% respondentů, to je o 18 procentních bodů méně než před třemi měsíci. Nálada a optimismus při výhledu na budoucí zakázky tedy mezi dopravci zcela zásadně poklesly.

Zaměstnávání třetizemců a průměrný věk řidičů

Součástí barometru za 3Q byly i tři otázky týkající se řidičů. Ptali jsme se na počty zaměstnaných řidičů z třetích (mimounijních) zemí a na průměrný věk řidičů ve firmách. Data byla vyhodnocena celkem za 311 firem a 8 950 zaměstnaných řidičů v nákladní dopravě. 81 firem (26%) zaměstnává třetizemní řidiče, zbývajících 230 zatím k této možnosti nepřistoupilo. 4 firmy dokonce mají výhradně třetizemní řidiče. Ve vzorku necelých 9 tisíc řidičů je 1 013 řidičů z třetích zemí, to je 11,3%.

Průměrný věk řidičů v uvedené skupině je 47,1 let. Mediánový průměrný věk ve firmě je 48 let, má-li tedy dopravce vlastní průměrný věk řidičů nižší, patří mezi polovinu těch "mladších" firem a naopak, s vyšším průměrem do té "starší" půlky. Rozpětí průměrů za jednotlivé firmy je od 24 do 64 let průměrného věku.

Poslední aktualizace: 3. 11. 2022

Související informace:

© 2022 Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, z.s. Nad Sokolovnou 117/1, 14700 Praha 4, E-mail: sdruzeni@cesmad-bohemia.cz
Tyto webové stránky podléhají licenci Creative Commons, využíváme Webarchiv | Cookies a GDPR

Webdesign: PeckaDesign

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se