Dvěma stům přítomných prezentoval na úvod vládní postoj k elektromobilitě v nákladní dopravě ministr dopravy Martin Kupka, který řekl:
„V tomto týdnu vypíšeme výzvu na budování dobíjecí infrastruktury pro nákladní automobily v hodnotě jedné miliardy korun. Na hlavních tazích sítě TEN-T tak vzniknou dobíjecí huby s kapacitou až 3,6 MW. Do roku 2030 chceme mít na území České republiky takové množství těchto hubů, aby na klíčových dopravních tepnách měli dopravci možnost na každých 60 kilometrech dobíjet své kamiony. Připravujeme také podporu, která umožní dopravcům budovat kapacitní dobíječky i v jejich vlastních areálech. Stát má na prvním místě podporovat vznik potřebné infrastruktury. A právě tomu se také věnujeme.“
Poté již odstartovala velmi otevřená diskuze výrobců a dodavatelů dopravní techniky a dobíjecí infrastruktury s dopravci, kteří nejen definovali své potřeby a očekávání, ale podělili se i o první zkušenosti s provozováním bateriových nákladních vozidel. Shodu všichni zúčastnění našli v tom, že podobná výměna názorů, kterou přinesla dnešní konference, je nutnou podmínkou k rozjezdu elektromobility. Velkým problémem v současnosti nabízených vozidel kromě známých omezení, jako je malý dojezd, je také jejich malá univerzálnost omezující nasazení vždy jen pro specifický dopravní úkol. Bohužel zatím neexistuje žádné řešení vhodné pro těžkou dálkovou mezinárodní dopravu a v této oblasti není vidět ani pověstné světlo na konci tunelu. Další nezbytnou podmínkou pro rozvoj nákladní elektromobility je zájem zákazníků a jejich ochota podílet se na vyšších nákladech spojených s elektromobilitou a rovněž komplikovanější a náročnější logistikou provozu bateriových vozidel.
Ovšem i navzdory obrovským investicím automobilek do vývoje, snaze sladit zájmy dopravců a jejich zákazníků a důvěře ve splnění vládních slibů ohledně dobíjecí infrastruktury panuje přesvědčení, že cíle stanovené Green dealem k dekarbonizaci silniční nákladní dopravy je nutné zreálnit a stanovit nové termíny respektující technické možnosti i skutečné dopravní potřeby společnosti.
Autor: Martin Felix
Aktualizováno: 28. 02. 2024