Generální tajemník českého Sdružení ČESMAD BOHEMIA situaci komentuje slovy:
„Protesty německých kolegů zcela chápeme. Způsob, jakým se německá vláda rozhodla financovat Green Deal, je pro ně opravdu nepřijatelný. Obrovské zdražení mýtného o 83 %, ke kterému se současně přidává navýšení zeleného příplatku k cenám nafty, je evropským rekordem. Navíc tyto obrovské sumy peněz vyždímané ze silniční dopravy se nemají vracet zpět do silniční infrastruktury ani neslouží k financování nástupu bezemisních vozidel. My vnímáme, že jde o důsledky chybné a přepálené environmentální politiky.
Předsednictvo našeho sdružení zvažovalo postoj k protestům a zatím se k nim nepřipojujeme. A to i přesto, že se s dalšími požadavky německých dopravců, jako je zlepšení sociálních podmínek pro řidiče na infrastruktuře nebo důsledná regulace lhůt splatnosti u faktur za dopravu, ztotožňujeme. Požadují také větší kontrolu kabotáže a narovnání podmínek pro soutěž dopravců z Německa a ostatních států EU. K tomu chtějí lépe využívat data z mýtného systému. Toto jsou požadavky, které směřují proti dopravcům z levnějších zemí, k nimž zčásti patříme i my. Mýtné se má u nás od března zvýšit o 15 % a je nezbytné, aby se zvýšení plně promítlo do cen za dopravu. S tím se dopravci potýkají i nyní v případě zdražení mýta v Německu nebo v Rakousku. Naopak cena nafty je nyní ve srovnání s okolím u nás relativně příznivá. V České republice začíná účinkovat konsolidační balíček, který přináší větší zátěž pro podnikatele, byť v něm najdeme i drobnější pozitivní věci pro silniční dopravce. Budeme proto situaci hodnotit průběžně a sledovat i výsledky jednání našich kolegů v Německu s tamní vládou. Od toho se odvinou další kroky našeho sdružení.“
Autor: Martin Felix
Aktualizováno: 19. 01. 2024