Mnohé vážně narušily logistické řetězce, zablokovaly klíčové trasy, došlo k napadení nákladních automobilů a zničení nákladů, přičemž policie byla často pouze pasivním svědkem. Náklady pro řidiče a dopravní firmy jsou obrovské a stále rostou.
Vlna protestů zemědělských skupin v posledních měsících používá podobnou taktiku: blokuje klíčové obchodní trasy, včetně dálničních spojů, hranic, distribučních center a přístavů, aby narušila dopravu. Řidiči uvíznou na silnici a jsou dlouho drženi jako rukojmí bez přístupu k jídlu, vodě a hygienickým zařízením, zatímco zboží je dodáváno s obrovským zpožděním. IRU již vyzvala orgány EU a členských států, aby učinily více pro zachování životně důležitých obchodních cest a cest mobility.
Průměrné náklady řidiče nebo provozovatele zablokovaného kamionu činí přibližně 100 EUR za hodinu. Širší ekonomické náklady již dosáhly mnoha milionů eur.
Protesty se stále častěji mění v násilnosti, zejména ve Francii, když jsou kamiony a řidiči napadáni maskovanými gangy protestujících, kteří poškozují vozidla a ničí náklad, zejména potraviny. Jedná se o trestný čin poškozování kamionů a jejich nevinných řidičů, celého odvětví dopravy a lidí, pro které jsou potraviny určeny. Je smutné, že protestující útočí především na kamiony registrované v zahraničí, často ze sousedních zemí. Hodnota nákladu se značně liší, ale jeden kamion může převážet potraviny v hodnotě 100 000 EUR i více. Pojištění se většinou na škody nevztahuje, protože výtržnosti jsou ve většině pojistných smluv vyloučeny. Neplatí to ani zákazníci.
Ředitelka IRU pro prosazování zájmů EU Raluca Marianová řekla
"Už toho bylo dost. Nevinní řidiči a provozovatelé dopravy se jen snaží dělat svou práci a dopravovat potraviny a další nezbytné zboží na trhy po celé Evropě. Každý má právo protestovat, ale ne právo vyhrožovat řidičům, útočit na kamiony a ničit majetek. A pokud dojde k nákladným zpožděním, útokům a ničení, někdo za to musí zaplatit."
Vlády v celé Evropě často selhávají při zajišťování kontinuity logistických řetězců a při ochraně řidičů, kteří se prostě snaží dělat svou práci. Neschopnost vlády jednat a chránit právní stát často dokládají záběry policie, která je sice přítomna na místě, ale nepokouší se zabránit škodám způsobeným trestnou činností. Raluca Marianová uzavřela:
"Vlády mají povinnost zajistit volný pohyb zboží a zaručit bezpečnost řidičů a jejich nákladu. Systémové narušení autority a pořádku, které je patrné při těchto protestech, vyvolává oprávněný nárok obětí - dopravců - na odškodnění od vlád za jejich ztráty. Pokud vlády neplní svou ochrannou roli, musí škody uhradit. Nikdo jiný to neudělá. Dopravci nyní potřebují jednoduché a transparentní postupy pro uplatnění nároku na náhradu škody."
Autor: Martin Felix
Aktualizováno: 26. 02. 2024