Schválené navýšení, které například v nejrozšířenější kategorii kamionů specifikace Euro VI na dálnici bude činit 65 haléřů na kilometr, což je o 13 % více, se dotkne všech dopravců a současně i jejich zákazníků. Česká republika není sama, která implementuje do své legislativy směrnici, jejímž cílem je zpoplatnění emisí CO2. Například v Německu zavedli již od loňského prosince pro nákladní soupravu nad 18 t s 5 a více nápravami a motorem EURO VI příplatek CO2 ve výši 0,158 EUR (3,90 Kč/km), což je navýšení stávající sazby o 83 %. To znamená, že například jen za německý úsek při cestě do Hamburku platí od 1. prosince český dopravce o 2 000 Kč více, za tranzit do Francie přes Německo připlácí přes 60 EUR. Mýtné zvýšilo od ledna také Rakousko (o 7,4%), Valonská část Belgie, Maďarsko zdražilo nadvakrát celkem o 30 až 50 %, ceny zvýšilo i Polsko a chystají se další země.
Generální tajemník ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř situaci komentuje slovy:
„Základní funkcí mýtného je výběr peněz pro stát. Jeho regulační funkce je zatím jen symbolická. Německé brutální zdražení nijak provoz dieselových kamionů neomezilo a není schopno samo o sobě zajistit prodej těch elektrických. Vyšší mýtné tedy pouze zdražuje dopravní služby jako každé jiné daňové navýšení. Současně tak bohužel bude i u nás působit proti snahám o snižování inflace. Dopravci rozhodně nebyli skupinou, která období růstu cen využila k navyšování svých zisků, ale právě naopak dopláceli na dražší pohonné hmoty, energie i strmě rostoucí náklady na techniku. Vyšší mýtné tak ode dneška poznamená ceny služeb všech českých dopravců.“
Autor: Martin Felix
Aktualizováno: 01. 03. 2024