SUB Illust

Nařízení vlády - odchylná pracovní doba a doba odpočinku zaměstnanců v dopravě

Štítky: Autobusová doprava Legislativa

Nařízení vlády ze dne 6. prosince 2006 - poslední změna 202/ 2024 Sb.

Od 1. 7. nabyla účinnosti pod číslem 202/2024 Sb., změna nařízení vlády 589/2006, kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě. V §9a mění odměnu za čekání mezi spoji. Nově se bude odměna počítat jako 1,25 násobek mzdy minimální. Úprava souvisí se zrušením zaručených mezd a nahrazuje původních 90% hodinové sazby nejnižší úrovně zaručené mzdy stanovené pro pátou skupinu prací.

Nové znění § 9a

Za každou celou hodinu doby čekání mezi spoji přísluší členu osádky autobusu podle § 2 písm. a) odměna nejméně ve výši 1,25násobku hodinové minimální mzdy. Doby čekání mezi spoji se pro účely stanovení odměny v kalendářním měsíci sčítají.

To zároveň znamená, že se odměna za čekání od 1.7. zvyšuje o necelých 11 Kč/h na 140,60 Kč/h. V dalších letech pak bude již tato částka valorizována tak, jak se bude vyvíjet hodnota minimální mzdy. U ní se předpokládá, že ji vláda stanoví vždy dopředu, na podzim předcházejícího roku. Vláda také počítá s tím, že se bude v průběhu příštích let mírně zvyšovat poměr minimální mzdy vůči mzdě průměrné. Růst minimální mzdy bude tedy o něco rychlejší než růst mzdy průměrné.

Protože někteří autobusoví dopravci v závazku veřejné služby mají ve smlouvách s objednateli navázánu část ceny za výkon na zaručenou mzdu, příp. variantně na zaručenou nebo průměrnou mzdu, snažili jsme se vytvořit předpoklad pro to, aby objednatelé (typicky kraje) mohli jednat o úpravě valorizačních ustanovení ve smlouvách. Cílem je, aby valorizace odrážely reálný vývoj mzdových nákladů u dopravců. Proto jsme prosadili do Memoranda k zajištění dopravní obslužnosti autobusovou dopravou v závazku veřejné služby (podepsáno 30.5.2024) dvě ustanovení:

  1. Kraje, prostřednictvím Asociace krajů ČR deklarují připravenost promítnout dopady legislativních úprav odměn za čekání mezi spoji, včetně výsledků kolektivního vyjednávání, do kompenzací dopravcům, pokud to umožní obsah stávajících smluv o veřejných službách v přepravě cestujících i režim jejich možných úprav podle právních přepisů o zadání veřejných zakázek.
  2. Zúčastněné strany souhlasí s tím, že Ministerstvo práce a sociálních věcí zorganizuje jednání zúčastněných stran s Ministerstvem pro místní rozvoj a Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, na kterém bude řešena metodika výkladu smluv o veřejných službách v přepravě cestujících po zrušení zaručených mezd v podnikatelské sféře od 1. ledna 2025.

Kromě toho jsme do vládní důvodové zprávy ke změně nařízení 589/2006 vložili text:

Zrušení páté skupiny vyvolá také problém ve smlouvách na zajištění dopravní obslužnosti. Některé z nich mají valorizaci části ceny za dopravní výkon vázanou na pátou skupinu, jiné na průměrnou mzdu v odvětví nebo průměrnou mzdu obecnou. Používají se i kombinace. Cílem valorizací je, aby odměna za výkon korespondovala s vývojem nákladů. Proto se předpokládá, že objednatelé smlouvy upraví tak, aby valorizace části ceny za dopravní výkon byly navázané na vývoj minimální mzdy.

 

Celý text nařízení

Poslední aktualizace 15. 7. 2024

Související informace:

Prosinec 2024

Po Út St Čt So Ne
25 26 27 28 29 30
2 5 7
12 13 14
16 17 18 19 20 21
23 28
30 31 1 2 3 4 5

Události v prosinci 2024

Více >

© 2024 Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, z.s. Nad Sokolovnou 117/1, 14700 Praha 4, E-mail: sdruzeni@cesmad-bohemia.cz
Tyto webové stránky podléhají licenci Creative Commons, využíváme Webarchiv | Cookies a GDPR

Webdesign: PeckaDesign

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se