SUB Illust

Informace pro dopravce, směřující do Ruské federace

Země: Ruská federace Štítky: Nákladní doprava Dopravní informace Legislativa

Shrnutí problémů přeprav do Ruské federace, tranzitní blokáda, apod.

1) Polsko již téměř rok vyjednává s Ruskem o bilaterální dohodě o nákladní automobilové dopravě. Po změnách ruské legislativy z konce roku 2014 a vydání nového nařízení ruského ministerstva dopravy z října 2015 se stávající bilaterální dohoda dostala do rozporu s ruskou legislativou. Poslední kolo jednání se konalo 3. 2. 2016 ve Varšavě a ruská strana slíbila přistoupit k úpravám své legislativy do dvou měsíců. Nicméně komunikace obou stran dále vázne a strany si zatím neupřesnily, k jakým konkrétním úpravám by mělo dojít. Hlavním problémem je ale nařízení 301 ruského ministerstva dopravy, které požaduje tzv. třetizemní povolení pro dopravu veškerého zboží, které nebylo vyrobeno v dané zemi. Doposud přitom stačilo, že zboží bylo v dané zemi zabaleno a naloženo a poté bylo možné na jeho dopravu do RF použít bilaterální povolenku. Nové opatření podle PL zástupkyně prakticky vyřazuje až 85% polských dopravců z ruského trhu. Opatření se týká všech zemí včetně ČR. ČR pro rok 2016 získala z RF celkem 14150 povolenek pro nákladní dopravu, ale z toho jen 2000 třetizemních. Pokud tedy bude pokračovat ruská strana v uplatňování výše zmíněných pravidel, postihne to i české dopravce, neboť třetizemní povolenky jim rychle dojdou, což bude znamenat omezení přístupu na ruský trh. Na tento problém upozornil zástupce ČR i v průběhu jednání členských států na delegaci EK. Na stejný problém jako ČR a PL upozornil ještě zástupce Lotyšska a Litvy. Zástupce litevského velvyslanectví navíc upozornil, že při prokázání se bilaterálním povolením namísto třetizemním může být dopravci udělena pokuta až 100 000 RUB, což je cca 1150 EUR.

2) Vzhledem k nedořešené bilaterální dohodě a sporu o kvalifikaci třetizemních povolení odmítla polská strana přistoupit s Ruskem na výměnu povolenek pro nákladní dopravu na rok 2016. Z celkového počtu cca 250 000 povolenek na rok je totiž třetizemních povolení jen něco mezi 25 000 - 30 000. Navíc mezi lety 2013 a 2014 došlo k radikálnímu snížení povolenek pro polské dopravce, když dříve jich PL dostávalo přes 700 000. Od 1. 2. 2016 tak byla zastavena bilaterální nákladní přeprava mezi PL
a RF. PL strana je odhodlána přistoupit k výměně povolenek až po vyřešení všech problémů popsaných výše v bodě 1).

3) Kromě těchto problémů došlo v průběhu ledna ke zpřísnění režimu na BY-RF hranici. Toto zpřísnění znamená, že ruské pohraniční orgány a Federální bezpečnostní služba (FSB), které provádějí kontroly na BY-RF hranicích de facto uzavřely pro nákladní dopravu (není jasné, zda i pro osobní) veškeré hraniční přechody mezi BY a RF a požadují, aby vše šlo pouze přes hraniční přechod Krasnaja Gorka na dálnici M1. Důvodem údajně je, že pouze tento hraniční bod má mít status mezinárodního hraničního přechodu. Problémem ale je, že oficiálně (dokonce i podle ruské Rosgranice) nemá status mezinárodního hraničního přechodu ani jeden z 19 hraničních přejezdů mezi BY a RF. Dopravci jsou na jiných přechodech zastavováni a pokutování cca 2000 RUB = cca 25 EUR. Následně jsou přesměrováni na přechod Krasnaja Gorka, kde se tvoří kolony. Dále se zpřísnily kontroly celní správy, takže se nadále prodlužuje čekací doba na hranicích. Přesměrování rovněž znamená časové i finanční ztráty pro dopravce, kteří míří na sever Ruska, a to včetně Petrohradu a Leningradské oblasti. Nicméně podle hlášení některých polských dopravců jsou problematické přechody hlavně v Pskovské oblasti - ostatních se to prý tolik netýká. Např. přechody Petrovka nebo Rudna by měly být víceméně průjezdné. Na toto info se ale nelze stoprocentně spolehnout, protože vše záleží pouze na libovůli ruských orgánů, bez jasné opory v právním nařízení a situace se tak může měnit ze dne na den.

Na chování ruských celníků si stěžuje i Kazachstán, což je ruský partner v Euroasijské hospodářské unii. Kazašské kamiony jedoucí z Evropy a zejména z Ukrajiny jsou zastavovány a důkladně kontrolovány (někdy je nutno i vyložit veškeré zboží) třeba až 3-4 krát na ruském území a pokutovány za různé administrativní přestupky a chybějící dokumenty. Navíc na ruské straně RF-KZ hranice prý operují mobilní celní/hraniční hlídky, které ještě před hranicí zastavují kazašské kamiony a detailně je opět kontrolují.

Mezitím vznikl na počátku tohoto týdne nový problém mezi Ukrajinou a Ruskem, který může dále komplikovat nákladní dopravu nejen ruským partnerům v Euroasijské hospodářské unii, ale může mít částečně vliv i na evropské dopravce. O víkendu 13. a 14. února došlo na UA k zablokování několika set ruských kamionů, které se vracely z Evropy zpět do RF. Nešlo o administrativní blokádu ze strany úřadů, ale o protestní blokádu ze strany demonstrantů.
Na základě toho vydalo ruské ministerstvo dopravy nařízení o zákazu veškerého ukrajinského tranzitu přes své území. Ukrajinské ministerstvo dopravy reagovalo obdobně a zakázalo ruský tranzit na svém teritoriu. To znamená, že na některých hraničních přechodech, a to i např. mezi UA a BY se vytvořily dlouhé kolony, které doposud komplikují dopravu. Kolony by se měly začít postupně rozjíždět 17. a 18. února na základě UA-RF dohody (jednorázové) „o návratu zadržených kamionů". Nicméně zákaz tranzitu zůstává v platnosti, což znamená, že např. ukrajinské zboží do KZ nemohou vozit ukrajinští dopravci, ale dopravu musí zajišťovat KZ nebo jiná země.

ZÁVĚR

Veškeré ruské kroky, a to ať již rekvalifikace využívání třetizemních povolení, omezení propustnosti BY-RF hranice, anebo zostřené detailní kontroly kamionů a vyžadování doplňkových dokumentů, jsou připisovány snaze Ruska omezit konkurenci a pomoci prostřednictvím netarifních překážek svým dopravcům v mezinárodní konkurenci. Ruská strana si je přitom vědoma, že opatření postihne zejména baltské a východoevropské členy EU, což jim diplomaticky řečeno vůbec nevadí. Druhým motivem, i když pravděpodobně ne tím hlavním, je snaha omezit příliv ukrajinského zboží do RF, a to včetně toho tranzitního.


Autor: Velvyslanectví ČR v Moskvě
Aktualizováno: 18. 02. 2016

Komentáře

  • 1. Michal Hladiš

    Reagovat 11:39, 06.08.2016

    Otázka: Když vezu zboží z RF do CZ a ve faktuře je kupující z jiného státu například z Rakouska, celní deklarace je z RF do CZ, přičemž v CMR příjemce je sice Rakušan ale místo vyclení a vykládky je v CZ, tak podle Transportní kontroly na hranici RF-BY Krasnaya Gorka musím mít třetizemní povolení?

  • 2. ČESMAD BOHEMIA

    Reagovat 09:09, 08.08.2016

    Reaguje na [1] Podle platné legislativy a bilaterálních dohod by mělo stačit bilaterální povolení, nicméně mohou se objevit případy, kdy budou kontrolní orgány vyžadovat třetizemní povolení, proto doporučujeme mít třetizemní povolení pro jistotu ve vozidle.

Vložit komentář




Položky označené hvězdičkou * jsou povinné

Související informace:

Říjen 2024

Po Út St Čt So Ne
30 1 2
7 8 10 11
14 15 16 17 18 19
21 22 24 25
29 30 1 2 3

Události v říjnu 2024

Více >

Nejčtenější články za posledních 30 dní:

© 2024 Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, z.s. Nad Sokolovnou 117/1, 14700 Praha 4, E-mail: sdruzeni@cesmad-bohemia.cz
Tyto webové stránky podléhají licenci Creative Commons, využíváme Webarchiv | Cookies a GDPR

Webdesign: PeckaDesign

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se