SUB Illust

Pomalu, ale přece aneb jak se v Ústeckém kraji staví dálniční odpočívky

Země: Česká republika Štítky: Autobusová doprava Nákladní doprava Informace z regionů

Dálniční síť se v České republice buduje již dlouho. Pokud se shodneme, že první dálnicí byla dálnice D1, tak stavíme dálnice již od roku 1967, tedy dlouhých 57 let a pořád nemáme hotovou ani tu základní dálniční síť.

A podobné je to s dálničními odpočívkami, které vykazují dlouhodobý deficit. V posledních letech se naše vláda snaží intenzivně investovat do rozvoje naši zanedbané dopravní infrastruktury. Staví se jak dálnice, silnice, ale i železnice. Ale co budování odpočívek? Jak pokračuje výstavba parkovišť na našich hlavních tazích?

V České republice byl proces schvalování dálničních staveb, včetně odpočívek, historicky součástí jednoho komplexního procesu. Tento přístup se však změnil někdy kolem roku 2004. Původně byly odpočívky plánovány a realizovány jako součást samotné výstavby dálnic. Tento způsob měl své výhody v podobě jednotného plánování a koordinace, ale také nevýhody, jako například zdlouhavý proces schvalování a nižší flexibilitu v reakci na potřeby a požadavky účastníků z řad dopravců a motoristů. Dnes, kdy se schvalovací proces výstavby dálnice oddělil, rostou dálnice asi rychleji, ale vázne budování parkovišť, kterých máme v Česku drtivý nedostatek.

Budování dálničních odpočívek bylo jedno z témat naší návštěvy na ŘSD v Chomutově. Když se podíváme na Ústecký kraj, zjistíme, že tudy prochází především dvě dálnice, a to D7 a D8. Dálnice D6 Ústecký kraj spíše míjí, protíná ho v úseku dlouhém 19 km. Lépe řečeno bude protínat, protože v provozu je zatím jen úsek dlouhý asi 7 km, zbývajících 12 km se ale již staví. Pozitivní je, že součástí nově budovaného úseku je i plánovaná oboustranná odpočívka na 60. km u obce Kolešov. Celková kapacita této oboustranné odpočívky bude 62 nákladních vozidel, 107 osobních vozidel, 7 autobusů a 9 karavanů. K zahájení stavby došlo v březnu roku 2023 a do provozu by celý úsek včetně odpočívky měl být předán v roce 2025.

Pokud jde o dálnici D7, tak ta je na území Ústeckého kraje hotova téměř v celé délce, chybí dostavět už jen úsek v délce 4,8 km u Postoloprt, čímž se propojí již hotové úseky a vytvoří se souvislá dálnice od Panenského Týnce (což je hranice kraje) až po Chomutov. K zprovoznění by mělo dojít v roce 2026. Tou horší zprávou je, že na celém úseku dálnice D7 v Ústeckém kraji není jediná odpočívka. To by se mělo změnit, protože v procesu přípravy jsou dvě odpočívky. Jde o oboustrannou odpočívku Smolenice, která vznikne na 41. km dálnice u Chlumčan. Půjde o menší odpočívku bez čerpací stanice. Kapacita oboustranné odpočívky je plánovaná na 28 nákladních vozidel, 52 osobních vozidel, 8 autobusů a 6 karavanů. Do provozu by měla být uvedena v roce 2026. Druhá, tentokrát jednostranná odpočívka ve směru na Prahu, je plánovaná na 68. km u obce Vysočany. Jde o středně velkou odpočívku s čerpací stanicí s plánovanou kapacitou 24 nákladních vozidel, 37 osobních vozidel, 4 autobusy a 5 karavanů.  K zahájení stavby by mělo dojít v roce 2027, k uvedení do provozu pak o rok později. Zda se tento termín stihne, je ale otázka, protože okolní obce vytváří poměrně velký tlak na to, aby stavební úřad nevydal stavební povolení na tuto odpočívku.

Dálnice D7 končí v Chomutově a dál na Německo pokračuje již jako silnice první třídy I/6 směrem na Horu Svatého Šebestiána. I tady ŘSD plánuje poměrně velkou odpočívku s čerpací stanicí s kapacitou 78 nákladních vozidel, 64 osobních vozidel, 4 autobusy a 5 karavanů. Zahájení stavby bylo naplánováno na rok 2027, ale nastaly zde problémy v povolovacím procesu, protože zde není dostatečně silný zdroj pitné vody. ŘSD se nyní společně se Severočeskými  vodovody a kanalizacemi a.s. snaží tento problém nějak vyřešit, ale do té doby jsou přípravné práce významně omezeny.

Již kompletně hotovou v našem kraji je pouze dálnice D8, která vede z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa. Na území Ústeckého kraje jsou na této dálnici dvě oboustranné odpočívky s čerpací stanicí a to Siřejovice na 44. km (nedaleko Lovosic) a Varvažov na km 78 (nedaleko Ústí nad Labem). Odpočívka v Siřejovicích ve směru do Prahy disponuje 24 místy pro nákladní vozidla, 91 místy pro osobní vozidla a 1 místem pro autobus. Odpočívka ve směru na Ústí nad Labem prošla nedávno rekonstrukcí a byla zvýšena její kapacita. Dnes zde najdeme 60 míst pro nákladní vozidla a 41 míst pro osobní vozidla. Odpočívka Varvažov ve směru na Německo má v současné době 42 míst pro nákladní vozidla a 35 pro osobní vozidla, v opačném směru je to 23 míst pro nákladní vozidla, 38 míst pro osobní vozidla a parkovací místa pro 6 autobusů. ŘSD plánuje tuto oboustrannou odpočívku rekonstruovat a rozšířit, zahájení stavebních prací je naplánováno na rok 2028 s termínem otevření o rok později. Kapacita by se měla zvýšit ve směru na Prahu na 42 míst pro nákladní vozidla, 45 míst pro osobní vozidla, 4 autobusy, 5 karavanů a jedno místo pro nadrozměrné přepravy. Směr na Drážďany by měl mít vyšší kapacitu, a to 127 míst pro nákladní vozidla, 55 míst pro osobní vozidla, 8 autobusů, 10 karavanů a 1 místo pro nadrozměrné přepravy. Odpočívka bude vybavena systémem pro sledování obsazenosti s navigací na počet volných míst. Také se zde počítá s vybudováním míst osazených rampou pro úklid sněhu z návěsů nákladních vozidel.

ŘSD naplánovala vybudování další nové odpočívky na dálnici D8. Mělo se jednat o oboustrannou odpočívku Dušníky na 33. km, nedaleko Roudnice nad Labem. Odpočívka měla vzniknout v letech 2028 až 2029 a měla nabídnout na každé straně 39 míst pro osobní vozidla, 62 míst pro nákladní vozidla, 5 míst pro autobusy, jedno místo pro nadrozměrné náklady a jedno kontrolní místo pro dopravní policii. Proti výstavbě odpočívky důrazně protestuje obec Dušníky, což vyústilo v rozhodnutí krajského úřadu podrobit celý projekt velkému procesu EIA. To v praxi znamená, že je dnes velice těžké minimálně přibližně odhadnout termín možné realizace projektu.
Podstatně radostnější situace je na dálnici D8 ve Středočeském kraji. Kousek za Prahou na 3. km stojí oboustranná odpočívka Klíčany. Odpočívka na levé straně (směr Praha) prošla letos významnou rekonstrukcí a rozšířením. Odpočívka dnes nabízí 53 míst pro nákladní vozidla, 29 míst pro osobní vozidla, 4 autobusy a 2 místa pro karavany. Jako novinka se zde nachází i jedno kontrolní místo pro dopravní policii, čímž vznikl bezpečný prostor pro výkon státního odborného dozoru v silniční dopravě. Odpočívka je oddělena od tělesa dálnice gabionovou stěnou, jejíž umístění již zohledňuje plánovaný profil dálnice v režimu 3+3 jízdní pruhy. Odpočívka je také vybavena telematikou pro sledování obsazenosti parkoviště s aktuální informací řidičům formou informačního panelu. A dne 1. srpna letošního roku byla zahájena rekonstrukce a rozšíření i protilehlé odpočívky v Klíčanech. Odpočívka poskytne 61 míst pro osobní vozidla, 60 míst pro nákladní vozidla, 5 míst pro autobusy, 12 míst pro karavany, 1 místo pro nadrozměrné přepravy a jedno kontrolní místo pro dopravní policii. I tato část bude osazena telematickým systémem hlídání obsazenosti a navigací k volnému místu, bezpečnost podpoří veřejné LED osvětlení a kamerový systém.

Když to shrnu, tak na české dálniční síti je dnes zhruba 140 odpočívek s celkovým počtem 2 800 parkovacích míst pro nákladní vozidla. Dalších téměř 1 500 míst podle ministerstva dopravy stále chybí. V Ústeckém kraji je dnes v provozu přibližně 250 parkovacích míst na dálničních odpočívkách. Plány ŘSD ukazují, že v horizontu 5 let je reálné tento počet navýšit na dálnici D6 o 62 parkovacích míst, na dálnici D7 o 52 míst a na dálnici D8 o dalších 124 míst. Na první pohled může být tento počet nových parkovacích míst považován za minimální a nic neřešící. Ale je třeba si uvědomit, že se jedná o 238 parkovacích míst pouze v jednom kraji. V ČR máme dnes 14 krajů, ale pokud vyloučíme Prahu, tak máme 13 krajů, kde nějakým způsobem probíhá dálniční síť. A kdyby v každém kraji během pěti let vzniklo 200 nových parkovacích míst, tak se nám odpočívky rozrostou o 2 600 nových míst. To by znamenalo, že do roku 2029 bychom téměř zdvojnásobili současný počet parkovacích míst. A to je stav, který by se již nedal nazvat katastrofickým. Takže staví se v ČR nová parkovací místa? Ano, staví. Pomalu, ale přece!  

 

Autor: Zdeněk Gerstner, ředitel regionálního pracoviště ČESMAD BOHEMIA Ústí nad Labem
Aktualizováno: 19. 08. 2024

Související informace:

Nejčtenější články za posledních 30 dní:

© 2024 Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, z.s. Nad Sokolovnou 117/1, 14700 Praha 4, E-mail: sdruzeni@cesmad-bohemia.cz
Tyto webové stránky podléhají licenci Creative Commons, využíváme Webarchiv | Cookies a GDPR

Webdesign: PeckaDesign

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se