SUB Illust

Barometr nákladní dopravy za 3. čtvrtletí 2024

Země: Česká republika Štítky: Nákladní doprava

Očekávání dopravců se u zakázek opět propadlo.

Sdružení ČESMAD BOHEMIA monitoruje situaci v oblasti silniční nákladní dopravy tzv. Barometrem nákladní dopravy, kdy každé čtvrtletí provádí dotazníkové šetření mezi svými členy, zvlášť pro vnitrostátní a mezinárodní nákladní dopravu. Dopravci hodnotí uplynulé čtvrtletí, odhadují, jak dopadne to právě probíhající, a indikují, jak vidí zakázky na půl roku dopředu. Výsledky jsou zveřejňovány vždy na konci měsíce po skončeném čtvrtletí.

 

Na obrázku jsou uvedeny výsledky hospodaření z dopravní činnosti za 3. čtvrtletí 2024, odhad výsledků na 4. čtvrtletí 2024 a výhled na zakázky během příštích šesti měsíců. Sběr dat pro Barometr probíhal mezi silničními nákladními dopravci ­ členy Sdružení ČESMAD BOHEMIA v období od 30.10.2024 do 4.11.2024. Výsledky vycházejí z responzí 204 dopravců.

Dosáhli jste ve 3Q/2024 provozního zisku z dopravní činnosti?

Dvě třetiny nákladních dopravců vykázaly za 3. čtvrtletí 2024 zisk z dopravní činnosti. To je výsledek srovnatelný s posledním šetřením, v němž dopravci hodnotili 2. čtvrtletí. Přitom mírné zlepšení o 3 procentní body na 64% zaznamenali vnitrostátní dopravci, naopak mezinárodní dopravci o 4 procentní body ustoupili na 60% podíl firem s pozitivním výsledkem. Po propadech ve výsledcích za poslední část loňského a začátek letošního roku se tak úspěšnost hospodaření firem drží na obvyklé úrovni.

Očekáváte dobrý výsledek v tomto čtvrtletí?

Podle vyjádření respondentů by hospodaření v dopravní činnosti mělo v posledním čtvrtletí dopadnout relativně dobře. Po rekordně skeptických výhledech v průběhu 1. čtvrtletí jsou dopravci tentokrát optimističtější. 49% mezinárodních dopravců věří, že poslední část roku zvládnou s plusem. To je o 10 procentních bodů více, než před třemi měsíci. Může to znamenat, že již zvládli nápor do nákladů způsobený zvýšením mýta zejména v Německu. Ale pozor, je i nemalé procento dopravců, jimž se to nepodařilo. I vnitrostátní dopravci připsali v pozitivním očekávání u výsledků za 4. čtvrtletí 2 procentní body a 48% z nich odhaduje, že uspějí. Procenta se zdají stále malá, ale je třeba vzít v úvahu opatrnost a vědomí různých rizik při odhadování ještě neskončených výkonů. Důležitý je trend a ten u vnitrostátní dopravy je nyní dokonce na maximu.

Vidíte pozitivně objemy zakázek na příštích šest měsíců?

Nemilé překvapení přinášejí odpovědi na otázku, zda dopravci vidí pozitivně zakázky na příští půlrok. Po výrazném oživení při posledním zjišťování opět podíl optimistů poklesl, a to jak u mezinárodní tak i vnitrostátní dopravy. Je pravdou, že podobný trend se při dotazování na začátku listopadu objevuje tradičně, může to souviset s jednáními se zákazníky o práci na příští rok, ale letos jsou poklesy v trendech nečekané. Pouze 34% mezinárodních dopravců vidí zakázky pozitivně, to je sešup o 12 procentních bodů. Podobně u vnitrostátní dopravy ubíráme také 12 procentních bodů na 37% kladných odpovědí. Pokles může také souviset se stále se zadýchávající německou ekonomikou a zprávami o uzavírání českých poboček některých koncernů, většinou v německých rukách.

Problémy v hospodaření dopravních firem

Někteří dopravci hlásí v posledních měsících přetrvávající problémy ve firemní ekonomice. Poukazují na stav, kdy musí bilanci z dopravní činnosti dotovat z vlastních zdrojů nebo výnosů z jiné ekonomické činnosti. Proto jsme se zeptali na hlavní důvody, které vedou k neuspokojivé situaci ve firmách. Asi by se našlo ještě více příčin nedobrého stavu. Například firmám, které musí udělat obnovu vozového parku, chybí část příjmu z prodaného vozidla kvůli nižším výkupním cenám. K tomu jsou ceny nových vozidel na podstatně vyšší hladině, než když si pořizovali vozidlo, které dnes nahrazují.
Plné dvě třetiny dopravců vidí jako hlavní problém tlak zákazníků na ceny. Ti zaznamenávají současné příznivé ceny nafty, ale pomíjejí to, že se meziročně zvýšily všechny ostatní náklady dopravců, od nákladů na mzdy, přes nakupované služby, pojištění nebo třeba pneumatiky. K tomu u některých zakázek poklesla efektivita, dopravci nenajíždějí tolik kilometrů jako dříve, což potvrdilo přes 50% respondentů. Možná překvapivě firmy hlásí přetrvávající problémy s řidiči, s jejich počty (63% respondentů) i kvalitou (59%). Dalšími dvěma silnými negativními vlivy je tlak zahraniční konkurence, který po vypuknutí války na Ukrajině mírně polevil, a dozvuky zvýšení sazeb německého mýta. Konkurence trápí 56% dopravců a mýto v Německu 51,5%. Vezmeme-li do úvahy, že ne všichni účastníci průzkumu jezdí do Německa a ne u všech vnitrostátních přeprav může zahraniční konkurence vadit, jde o velmi silné faktory.  Jen třetina dopravců si stěžuje na nedostatek zakázek. To je dobrá zpráva, ještě aby byly dobře zaplaceny. 21% dopravců z průzkumu bylo poškozeno platební neschopností zákazníka. Nezdá se to jako mnoho, ale pokud je nedobytná pohledávka vyšší, může firmu ohrozit existenčně. Pak i 10% zasažených firem by bylo hodně.

Podle výsledků tohoto vydání Barometru se zdá, že čekání na stabilnější prosperitu v silniční nákladní dopravě zatím trvá.

Poslední aktualizace: 11. 11. 2024

Autor: Vojtěch Hromíř, generální tajemník ČESMAD BOHEMIA
Aktualizováno: 11. 11. 2024

Související informace:

Prosinec 2024

Po Út St Čt So Ne
25 26 27 28 29 30
2 5 7
12 13 14
16 17 18 19 20 21
23 28
30 31 1 2 3 4 5

Události v prosinci 2024

Více >

Nejčtenější články za posledních 30 dní:

© 2024 Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, z.s. Nad Sokolovnou 117/1, 14700 Praha 4, E-mail: sdruzeni@cesmad-bohemia.cz
Tyto webové stránky podléhají licenci Creative Commons, využíváme Webarchiv | Cookies a GDPR

Webdesign: PeckaDesign

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se