SUB Illust

Zasedání Celní komise IRU

Štítky: Nákladní doprava Karnety TIR Ostatní celní problematika

V září se v Taškentu uskutečnilo jednání celní komise IRU a mezinárodní konference k 75. Výročí vzniku Úmluvy TIR.

U příležitosti oslav 75. výročí vzniku Celní úmluvy TIR proběhlo na pozvání uzbeckého sdružení AIRCUZ v Taškentu dne 3. září 2024 jednání Celní komise IRU. U příležitosti oslav se následující den uskutečnila i konference.

Jednání mělo nový formát, kdy v první části se uskutečnilo otevřené jednání komise s partnerskými organizacemi jako např. Asijská rozvojová banka, BSEC-URTA (organizace sdružující dopravní sdružení v oblasti Černého moře), Move Expert (poskytoval služeb v oblasti silniční dopravy) a zástupci logistického centra TIR v Kashgar v Číně. Druhá část jednání byla uzavřená, pouze pro členy Celní komise. Jednání se zúčastnil prezident IRU, p. Radu Dinescu a generální tajemník IRU, p. Umberto de Preto.

IRU k 75. výročí vzniku Úmluvy TIR IRU vytvořilo oslavné video, které je možno zhlédnout na YouTube kanálu - https://www.youtube.com/watch?v=nsYHewi2_yQ.

Střední Asie byla dřív na okraji globální logistiky, ale v současné době je tento region velmi důležitým tranzitním centrem a dopravním koridorem. Ve skutečnosti se vrací ke svému strategickému významu z éry starověké Hedvábné stezky. Mnoho zemí v tomto regionu nemá přístup k moři a pobřežní státy mají zase problémy s přepravou ze svých přístavů na vnitrozemské hranice.

V této části jednání se projednávaly trendy v dopravě a logistice v klíčových euroasijských tranzitních koridorech a jejich vliv na systém TIR. V současné době, kdy zdržení na hranicích představují až 2 týdny díky různým krizím, které ve světě nyní pobíhají, je nutno více využívat výhod systému TIR, tj. upřednostňovat operace TIR přes „zelené pruhy“, aplikaci TIR-EPD. Například Rumunsko ve spolupráci s Moldávií a Ukrajinou vyjednaly na 2 nejvytíženějších přechodech mezi Moldávií a Ukrajinou používání „zelených pruh“ pro urychlení přeprav TIR, když jsou zadána data do aplikace TIR-EPD.

Zástupci IRU z čínské kanceláře IRU představili koncept logistických center TIR v Číně. Po pandemii COVID se operace TIR v Číně opět rychle rozběhly a i rozšířily celkem na 28 vnitrozemských měst a hlavní hraniční přechody spojující Čínu s více jak 30 zeměmi v Eurasii. Nicméně se objevily problémy, které bylo nutno řešit, aby operace TIR probíhaly hladce, např. problémy pro zahraniční dopravce zahájit operaci TIR v Číně či chybějící národní předpisy. IRU tedy přišlo s myšlenkou vytvoření logistických center TIR v Číně. Vytvořit tedy místo, kde by soustředily náklady pro přepravy TIR s tím, že by to bylo jedno místo pro dopravce se všemi souvisejícími službami, které by umožnily usnadnění obchodu mezi Čínou a Střední Asií, Jižní Asií a dalšími regiony. Bylo vytipováno několik logistických center, které mají zkušenosti s přepravami TIR. V současné době logistická centra disponují celním odbavením, zpracování karnetů TIR, skladováním a dalšími vztahujícími se obchodními službami „pod jednou střechou“. IRU zatím takto akreditovalo 2 logistická centra, a to Kashgar a Urumoi. Zástupce logistického centra Kashgar prezentoval činnost tohoto centra.

Problémem pro přepravy do/z Číny je otázka víz pro řidiče mezinárodní dopravy ze strany čínských orgánů. Proces vydání víz je velmi zdlouhavý a administrativně náročný. IRU intenzivně pracuje na vyřešení tohoto problému s čínskými vládními orgány. Otázka víz není jen problémem pro Čínu, ale i další státy. Tato problematika je řešena i na úrovní EHK/OSN v pracovní skupině WP.30. Na posledním jednání WP.30 IRU a členská sdružení navrhla přípravu dokumentu doporučující přijetí postupů, které by usnadňovaly vydání víz pro profesionální řidiče.

Bylo i připomínkováno zavedení 0,4 % tranzitního poplatku z celní hodnoty zboží Kyrgyzstánem, který má negativní dopad na silniční dopravu. IRU proti zavedení tohoto poplatku protestovalo u předsedy vlády Kyrgyzstánu, kdy argumentovalo, že toto opatření jde proti základním principům svobody tranzitu a snižuje atraktivitu tranzitu přes Kyrgyzstán a není také v souladu s Úmluvou TIR. IRU zatím nedostalo oficiální odpověď od kyrgyzské vlády.

Poté následovalo uzavřené jednání členů Celní komise. Byl schválen pracovní program komise na rok 2025, který je hlavně zaměřen na dvě klíčové oblasti: iniciativy a projekty ke zvýšení využívání systému TIR a jeho další digitalizace.

Zástupci IRU informovali o postupující digitalizaci systému TIR. V současné době je do eTIR mezinárodního systému připojena Gruzie, Ázerbájdžán, Uzbekistán a Pákistán. Připravuje se Írán. Po jeho připojení bude možné vytvořit eTIR koridory z Pákistánu přes Írán do Ázerbájdžánu a Írán-Ázerbájdžán-Gruzie. Do konce roku by mělo proběhnout první testování těchto koridorů  několika eTIR přepravami.

Komise vyla informována o připravovaném novém kontrolním systému Evropské unie ICS2 (Import Control System 2), který vstoupí v platnost pro silniční dopravu v dubnu 2025 a od září 2025 bude povinný. Jedná se o zadání dat bezpečnosti a zabezpečení pro zpracování rizikové analýzy pro veškeré zboží přepravované do nebo tranzitem přes EU, Severní Irsko, Norsko a Švýcarsko. Odpovědnost za poskytnutí správných dat bude na dopravcích. IRU jedná s Evropskou komisí o možném využívání aplikace TIR-EPD pro podávání dat do ICS2.

Co se týče otázek diskutovaných v orgánech EHK OSN, tak proběhne další průzkum týkající se digitalizace „schvalovacího osvědčení TIR“. Zároveň bylo již projednáno prodloužení doby platnosti schvalovacího osvědčení ze 2 let na 3 roky. Konečné schválení by mělo proběhnout na nadcházejícím říjnovém zasedání Správního výboru Úmluvy TIR. Zároveň pracovní skupina WP.30 neprojednává již pouze celní otázky týkající se silniční dopravy, ale i otázky týkající se hraničních přechodů a usnadňování jejich překračování, kam též spadá problematika víz pro profesionální řidiče.

Dále se projednává otázka financování rozvoje eTIR systému. V současné době je to financováno z prostředků IRU, potažmo uživatelů systému TIR. IRU navrhuje vytvoření multi-partnerského svěřeneckého fondu, do kterého by přispívaly různé rozvojové organizace a finanční instituce.

K problematice eCMR byla komise informována, že pracovní skupina GE.22 ustavená v rámci EHK/OSN se nyní zaměřuje na vypracování konečné zprávy, která bude předložena ke schválení v říjnu 2025. Zpráva obsahuje 4 části: navrženou koncepční a funkční specifikaci budoucího eCMR systému, operační postupy – digitální prostředí, koncepční a funkční specifikaci a používání nákladní listů CMR celními orgány. Kritické téma je integrita dat a jejich uchovávání. Je nutno zajistit, aby data byla originální, spolehlivá a nešlo s nimi manipulovat. Problémem je též, že někteří experti si myslím, že Úmluva CMR má určité reference na používání nákladních listů CMR celními orgány, IRU a členská sdružení se domnívají, že související ustanovení úmluvy odkazují na pokyny odesílatele pro dopravce na provedení celních formalit. Celní orgány mohou mít přístup k informacím v nákladním listě, ale neměly by provádět žádné připomínky či poznámky.

V závěru jednání komise byl projednán přechod ze starého modelu karnetu TIR na nový model. K 31. 12. 2024 končí platnost všem starým modelům 6ti listých karnetů TIR a zároveň platnost 14ti listých karnetů TIR. Od 1. ledna 2025 se bude vydávat pouze nový model 6ti listých karnetů TIR a nový model 16ti listých karnetů TIR.

Zástupci tureckého sdružení IRU se ohradili proti vybírání poplatku za dezinfekci na bulharských hranicích – Kapikule – Kapitan Adreevo od srpna t. r., což dle jejich názorů není vůbec žádná dezinfekce. Tato praxe bulharských orgánů by mohla vyvolat zavedení obdobných opatření i na jiných hrabicích, např. v Turecku. Zástupci bulharského sdružení na tuto intervenci reagovali, že tato problematika byla projednávána i na Valném shromáždění BSEC-URTA. Bulharské sdružení se již obrátilo s protestem na příslušné bulharské orgány. IRU se též připojilo k tomuto protestu.

Příští zasedání komise se uskuteční virtuální formou dne 12. března 2025.

Konference k 75. výročí Úmluvy TIR

V rámci oslav 75. výročí vzniku Úmluvy TIR se uskutečnila v Taškentu dne 4. září 2024 konference na téma Mezinárodní silniční doprava: Řídit odolně a prosperovat. Cesta před námi: 75 let TIR. Konference měla zdůraznit význam harmonizace celních, dopravních a hraničních postupů se systémem TIR.

Jednání bylo rozděleno do dvou panelových diskusí. První panel se zabýval klíčovými mechanismy pro zlepšení konektivity a druhý jak TIR zvyšuje efektivitu a bezpečnost tranzitu a obchodu a zároveň snižuje emise CO2. Panelisty byli zástupci EHK/OSN, Asijské rozvojové banky, sdružení IRU z Moldávie a Spojených arabských emirátů, dopravci z Číny a Pákistánu a širší komunity využívající TIR. Panelisté se shodli na tom, že cesta vpřed pro TIR může být pouze digitální, a vyzvali vlády, aby urychlily zavádění eTIR. Výhody TIR uznávají nejen dopravní a obchodní společenství, ale také nejvyšší politické úrovně.

Konference byla ukončena předáním ocenění nejlepším eurasijským dopravcům a manažerům v silniční dopravě.

Autor: Michaela Havelková
Aktualizováno: 09. 10. 2024

Související informace:

Prosinec 2024

Po Út St Čt So Ne
25 26 27 28 29 30
2 5 7
12 13 14
16 17 18 19 20 21
23 28
30 31 1 2 3 4 5

Události v prosinci 2024

Více >

Nejčtenější články za posledních 30 dní:

© 2024 Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, z.s. Nad Sokolovnou 117/1, 14700 Praha 4, E-mail: sdruzeni@cesmad-bohemia.cz
Tyto webové stránky podléhají licenci Creative Commons, využíváme Webarchiv | Cookies a GDPR

Webdesign: PeckaDesign

Uživatelská sekce

E-shop Přihlásit se